Bij Baarn ontspoorde een reizigerstrein op een wissel door een defect in een van de wielen. Er vielen geen gewonden.
a vertrek uit Baarn ontspoorde van de stoptrein Baarn-Utrecht een van de voorste wielen op een wissel. De machinist merkte de ontsporing niet direct op en zette de trein pas stil toen deze op een overweg verder uit het spoor liep.
Oorzaak van de ontsporing was een defect aan het wiel. Na onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid bleek de controle op scheuren in wielen ernstig tekort te schieten.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Amsterdam 2005 (6 juni): Op station Amsterdam Centraal ontspoorden vijf wagens van een grindtrein, doordat een wielband van een wagen defect raakte. De wagens ploegden door de ballast en beschadigden kabels van de beveiliginginstallatie. Er vielen geen gewonden.
- Ede 1885: Tussen Ede en Veenendaal ontspoorde de sneltrein uit Arnhem. Een conducteur kwam om het leven.
- Hedel 1966: Op de Maasbrug bij Hedel ontspoorde een sneltrein. Twee wagens gleden van het talud af. Er vielen tientallen lichtgewonden.
- Amsterdam 2008: Bij Amsterdam Muiderpoort ontspoorde een goederentrein door een warmgelopen aspot. Er vielen geen gewonden, maar de schade liep in de miljoenen euro's.
- Harderwijk 1896: Op station Harderwijk ontspoorde een trein, waardoor een pakmeester om het leven kwam.
- Harlingen 1868: De ketel van een locomotief op station Harlingen ontplofte. Door de klap kwam de stoker om het leven.
- Assel 1971: Nabij Assel, tussen Amersfoort en Apeldoorn, ontspoorde een olietrein door een defect aan een draaistel. De ketelwagens sloegen lek en de uitstromende olie vatte vlam. Door snel optreden van de brandweer kon een bosbrand worden voorkomen.
- Boxtel 1989: Bij station Boxtel ontspoorde een goederentrein met methanol en palmolie als gevolg van een asbreuk. Diverse wagens vlogen in brand. De machinist kon zich op tijd uit de wrakstukken redden.
- Gasselte 1915: Tussen Gasselte en Gasselternijveen ontspoorde een reizigerstrein, waarmee ook de lijn werd geïnspecteerd. Er vielen geen gewonden.
- Voorburg 2020: Vlak na vertrek uit Den Haag Centraal ontspoorde een reizigerstrein. De ontsporing veroorzaakte grote schade aan het spoor en werd veroorzaakt door een defect aan het remsysteem van de trein.
Andere ongevallen in de buurt
- Amersfoort 2006 (7 km): Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Amersfoort 1937 (8 km): Bij station Amersfoort botste een binnenkomende goederentrein op een stilstaande. Diverse wagens werden vernield, maar er vielen geen gewonden. De goederentrein had een veilig sein gekregen terwijl het aankomstspoor niet vrij was.
- Amersfoort 1996 (8 km): Op station Amersfoort reed een passagierstrein door een stootjuk, het perron op. De machinist raakte lichtgewond.
- Amersfoort 1942 (8 km): Op station Amersfoort schoot de trein uit Amsterdam door het stootjuk, doordat de remmen niet goed werkten. De locomotief vernielde een muurtje en kwam bij de trap tot stilstand. Eén reiziger werd geraakt door de instortende stationskap en raakte gewond.
- Hilversum 1949 (8 km): Op station Hilversum ontspoorde een reizigerstrein, omdat de trein te snel reed. Er vielen een aantal lichtgewonden, maar de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
- Hilversum 2014 (8 km): Bij station Hilversum ontspoorde een Intercity. Er vielen twee lichtgewonden, maar er was grote schade aan de infrastructuur. De oorzaak was een defect wissel.
- Hooglanderveen 1975 (10 km): Op een onbewaakte overweg in Hooglanderveen werd een auto aangereden door een zandtrein. Alle vijf inzittenden van de auto kwamen om het leven.
- Groenekan 1950 (13 km): Bij Blauwkapel ontstond brand in een reizigerstrein met 300 schoolkinderen. Twee wagens brandden volledig uit, waarbij ook de bovenleiding smolt. Er vielen geen gewonden.
- Blauwkapel 1942 (14 km): Bij knooppunt Blauwkapel reed twee goederentreinen elkaar in de flank. Een remmer kwam om het leven. Een van de machinisten bleek door de koude te zijn bevangen en was daardoor door een onveilig sein gereden.
- Blauwkapel 1972 (14 km): Op knooppunt Blauwkapel reden twee goederentreinen elkaar in de flank. Een van de machinisten was door een rood sein gereden. Voor de botsing was hij nog van de trein gesprongen, waarbij hij gewond raakte.