Op station Harderwijk reed trein no. 4 door een verkeerde wisselstand een zijspoor op en botste op een stilstaande goederenwagon.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Botlek 1986: Bij vertrek van het Rotterdamse rangeerterrein Botlek botste een goederentrein op een andere, binnenkomende goederentrein. Eén machinist kwam hierbij bekneld te zitten in zijn locomotief en overleed ter plaatse. De machinist van de andere trein raakte gewond. Er is geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het ongeval, maar de plaatselijke politie verklaarde dat een verkeerde wisselstand het ongeluk waarschijnlijk had veroorzaakt.
- Buinen 1921: In Buinen botste een zandtrein tegen een rangerende goederentrein, omdat een wissel in de verkeerde stand lag. Twee remmers raakten gewond.
- Dalfsen 1949: Op station Dalfsen reed een reizigerstrein, door een verkeerde wisselstand, op een stilstaande goederentrein. Drie reizigers raakten gewond.
- Exloo 1936: Op station Exloo botste de trein uit Coevorden op de trein uit Stadskanaal, die al stilstond. Er vielen drie lichtgewonden onder de reizigers. De oorzaak van de botsing was een verkeerde wisselstand: de treinen hadden elkaar moeten passeren, maar kwamen op hetzelfde spoor terecht.
- Gouda 1870: Op station Gouda kwam een reizigerstrein uit Amsterdam op een verkeerd spoor terecht en botste tegen een stilstaande locomotief. De machinist viel van de bok en raakte lichtgewond, evenals een reizigster.
- Gramsbergen 1949: Bij station Gramsbergen reed een goederentrein frontaal op een lege olietrein, die stond te wachten op de kruising met de tegentrein. De machinisten wisten zich te redden door van hun treinen te springen.
- Roermond 1913: Op station Roermond botsten twee goederentreinen door een verkeerde wisselstand op elkaar. Twee remmers van een van de treinen kwamen om het leven.
- Purmerend 1905: Op station Purmerend botste een reizigerstrein op een rangerende locomotief. In de verbrijzelde wagons kwam één reiziger om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door een verkeerde wisselstand.
- Veendam 1950: Bij station Veendam botste een goederentrein op een aantal opgestelde goederenwagons. De oorzaak was vermoedelijk een verkeerde wisselstand.
- Utrecht 1941 (september): In station Utrecht kwam een Duitse trein met militairen terecht op een spoor waar trein 7015 stilstond. Bij de botsing kwamen twee mensen om het leven en vielen er tientallen gewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- Harderwijk 1896 (0 km): Op station Harderwijk ontspoorde een trein, waardoor een pakmeester om het leven kwam.
- Hulshorst 1918 (6 km): Bij Hulshorst ontspoorde een goederentrein, omdat het spoor was opgebroken bij werkzaamheden. Er vielen geen gewonden.
- Nijkerk 1973 (12 km): Een goederentrein ontspoorde tussen Nijkerk en Putten en vernielde kilometers aan spoor. Twee tegentreinen die de baan moesten schouwen, botsten achterop elkaar. Er vielen geen slachtoffers.
- Nunspeet 1970 (14 km): Bij Nunspeet werd een personenauto aangereden door een posttrein, waarna de trein uitbrandde. Alle vijf inzittenden van de auto kwamen om het leven.
- Barneveld 1963 (20 km): Bij Barneveld ontspoorde een goederentrein door een warmgelopen aspot. Er ontstond een enorme ravage en de schade aan het spoor bedroeg minstens fl. 600.000.
- Elburg-Oldebroek 1910 (20 km): Door een verkeerde wisselstand ramde de locomotief van een goederentrein het stationsgebouw van station Elburg-Oldebroek (tegenwoordig 't Harde). Er kwamen vier kalveren om het leven.
- Elburg-Epe 1866 (20 km): Op station Hattem werd een wagon door de harde wind van zijn plek geblazen. De wagon rolde naar station Elburg-Epe, waar hij in botsing kwam met een reizigerstrein. Er vielen geen gewonden.
- Assel 1971 (21 km): Nabij Assel, tussen Amersfoort en Apeldoorn, ontspoorde een olietrein door een defect aan een draaistel. De ketelwagens sloegen lek en de uitstromende olie vatte vlam. Door snel optreden van de brandweer kon een bosbrand worden voorkomen.
- Hooglanderveen 1975 (21 km): Op een onbewaakte overweg in Hooglanderveen werd een auto aangereden door een zandtrein. Alle vijf inzittenden van de auto kwamen om het leven.
- Oldebroek 1955 (24 km): Bij Legerplaats Oldebroek ontspoorde een militaire trein met verlofgangers. In de ravage en de brand kwamen twee militairen om het leven. Het ongeluk was veroorzaakt doordat een wissel met te hoge snelheid werd bereden.