In Arnhem reed een locomotief door een stootjuk en raakte de LPG-installatie van het daarachter gelegen tankstation. Er vielen geen gewonden.
Bronnen
- "Ontspoorde trein raakt gastank" (Nu.nl, zondag 17 februari 2002)
Vergelijkbare ongevallen
- Leiden 1988: Op het station van Leiden reed een stoptrein door een stootjuk.
- Enschede 2002: Op station Enschede botste een Intercity met een stootjuk en ontspoorde. Er raakten vier reizigers gewond.
- Hillegersberg 1946: Op emplacement Hillegersberg reed een goederentrein achteruit door een stootjuk. Enkele wagens schoven door de klap in elkaar, waardoor een spoorwegarbeider werd doodgedrukt.
- Arnhem 1998: Bij het PTT-expeditieknooppunt in Arnhem ontspoorde een trein met zwavelkoolstof nadat deze tegen een stootjuk was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Lunetten 1926: Bij Lunetten reed een rangerende trein door een stootjuk. Het blokhuis, dat zich achter het stootjuk bevond, werd zwaar beschadigd. Er vielen geen gewonden.
- Voorschoten 2023: Bij station Voorschoten botste een goederentrein op een bouwkraan, die werd gebruikt bij werkzaamheden aan het spoor. Een tegenmoetkomende reizigerstrein botste daarna op de brokstukken van de kraan, ontspoorde en kwam naast het spoor in een weiland terecht. De kraanmachinist kwam om het leven, in de reizigerstrein vielen tientallen gewonden.
- Wolfheze 1949: Bij Wolfheze reed een militaire trein door een stootjuk. Een andere reizigerstrein reed op de wrakstukken in. Er vielen vier gewonden.
- Baflo 1997: Bij Baflo kwam een automobilist om het leven toen zijn auto werd geramd door een reizigerstrein. De trein ontspoorde, de auto kwam in het water terecht.
- Lisse 1992: Nabij Lisse ontspoorde een stoptrein nadat deze een vrachtwagen had aangereden. Er vielen geen gewonden.
- Putten 1988: Bij Putten botste een stoptrein op een tractor en ontspoorde. Er vielen geen gewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- Arnhem 1998 (1 km): Bij het PTT-expeditieknooppunt in Arnhem ontspoorde een trein met zwavelkoolstof nadat deze tegen een stootjuk was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Arnhem 1969 (2 km): Op station Arnhem Centraal botste een reizigerstrein op een rangerende locomotief, die door een rood sein was gereden. De reizigerstrein werd opengereten, waarbij 25 reizigers gewond raakten.
- Arnhem 2006 (2 km): Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Arnhem 1993 (2 km): Bij station Arnhem Centraal raakten zes reizigers gewond toen hun Intercity op een lege stoptrein botste, die door een rood sein was gereden.
- Westervoort 1978 (2 km): Nabij de IJsselbrug bij Westervoort botste een TEE-trein uit Duitsland bijna frontaal op een stoptrein. Er vielen tientallen gewonden, waarvan één passagier naderhand zou overlijden.
- Westervoort 1964 (3 km): Bij de enkelsporige IJsselbrug van Westervoort botsten twee treinen op elkaar. Vijf mensen kwam om het leven, er vielen tientallen gewonden. Een van de twee treinen was door een rood sein gereden.
- Arnhem 1943 (3 km): Bij station Arnhem botste een reizigerstrein uit Nijmegen op een stilstaande goederentrein, beladen met koeien. Bij de ontsporing die volgde, vielen geen menselijke slachtoffers, maar er kwamen wel drie koeien om het leven.
- Elst 1954 (8 km): Op station Elst reed een sneltrein in op een stilstaande stoptrein. Zes reizigers kwamen om het leven. De botsing was veroorzaakt door een verkeerde wisselstand, omdat een trekdraad van de wisselbediening was gebroken.
- Wolfheze 1949 (10 km): Bij Wolfheze reed een militaire trein door een stootjuk. Een andere reizigerstrein reed op de wrakstukken in. Er vielen vier gewonden.
- De Steeg 1871 (10 km): Op station De Steeg botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Er vielen zes gewonden. Oorzaak was een verkeerde wisselstand, waarvoor de wisselwachter twee maanden gevangenisstraf "in eenzame opsluiting" kreeg.