In Arnhem reed een locomotief door een stootjuk en raakte de LPG-installatie van het daarachter gelegen tankstation. Er vielen geen gewonden.
Bronnen
- "Ontspoorde trein raakt gastank" (Nu.nl, zondag 17 februari 2002)
Vergelijkbare ongevallen
- Maastricht 2007: Op station Maastricht reed een Intercity door een stootjuk en ramde een perron. Er vielen vijf gewonden.
- Hillegersberg 1946: Op emplacement Hillegersberg reed een goederentrein achteruit door een stootjuk. Enkele wagens schoven door de klap in elkaar, waardoor een spoorwegarbeider werd doodgedrukt.
- Voorschoten 2023: Bij station Voorschoten botste een goederentrein op een bouwkraan, die werd gebruikt bij werkzaamheden aan het spoor. Een tegenmoetkomende reizigerstrein botste daarna op de brokstukken van de kraan, ontspoorde en kwam naast het spoor in een weiland terecht. De kraanmachinist kwam om het leven, in de reizigerstrein vielen tientallen gewonden.
- Stavoren 2010: Op de avond van 25 juli 2010 reed een slijptrein van Speno International met hoge snelheid door het stootjuk van station Stavoren. Na het stootjuk te hebben geramd, schoof de trein nog tientallen meters door, waarbij een tankwagen werd meegenomen en een watersportwinkel werd doorboord. De trein kwam uiteindelijk op een pleintje achter de winkel tot stilstand. Er vielen slechts twee lichtgewonden, maar de schade liep in de miljoenen euro's.
- Nijezijl 1944: Bij Nijezijl reed een 'Duitse trein' tegen de geopende spoorbrug over de Wijmerts aan. De machinist en zijn leerling kwam om het leven.
- Hoek van Holland 1914: Op station Hoek van Holland weigerden de remmen van een binnenkomende reizigerstrein, die daarop door het stootjuk reed en het stationsgebouw inreed. In het gebouw raakten drie mensen gewond, op de trein liep de hoofdconducteur lichte verwondingen op.
- Zandvoort 1928: Op station Zandvoort reed een trein door het stootjuk in en ramde het stationsgebouw. Er kwamen twee mensen om het leven.
- Vlissingen 1899: Op station Vlissingen schoot een trein door het stootjuk heen en boorde zich in het stationsgebouw. Er vielen drie doden.
- Simpelveld 1910: Bij station Simpelveld botste een goederentrein op een stootjuk. De machinist kwam om het leven.
- Meppel 1949 (april): Een op drift geraakte goederentrein reed bij station Meppel door een stootjuk en belandde in het water. Er vielen geen gewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- Arnhem 2006 (2 km): Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Westervoort 1978 (2 km): Nabij de IJsselbrug bij Westervoort botste een TEE-trein uit Duitsland bijna frontaal op een stoptrein. Er vielen tientallen gewonden, waarvan één passagier naderhand zou overlijden.
- Westervoort 1964 (3 km): Bij de enkelsporige IJsselbrug van Westervoort botsten twee treinen op elkaar. Vijf mensen kwam om het leven, er vielen tientallen gewonden. Een van de twee treinen was door een rood sein gereden.
- Elst 1954 (8 km): Op station Elst reed een sneltrein in op een stilstaande stoptrein. Zes reizigers kwamen om het leven. De botsing was veroorzaakt door een verkeerde wisselstand, omdat een trekdraad van de wisselbediening was gebroken.
- Wolfheze 1949 (10 km): Bij Wolfheze reed een militaire trein door een stootjuk. Een andere reizigerstrein reed op de wrakstukken in. Er vielen vier gewonden.
- Vork 1918 (10 km): Bij station Vork, tussen Arnhem en Nijmegen, botsten twee goederentreinen op elkaar. Drie personeelsleden kwamen om het leven.
- Zevenaar 1902 (11 km): Bij station Zevenaar ontspoorde een goederentrein omdat er tijdens het passeren een wissel werd omgelegd. De wisselwachter bleek te diep in het glaasje te hebben gekeken.
- Zevenaar 2011 (13 km): Bij Zevenaar botste een internationale trein op een goederentrein. Er vielen geen gewonden, maar de schade was aanzienlijk. De botsing was veroorzaakt door koperdiefstal.
- Nijmegen 1935 (15 km): In Nijmegen botsten twee reizigerstreinen tegen elkaar door een verkeerde wisselstand. Er vielen geen gewonden.
- Dieren 1954 (15 km): Vlak bij Dieren reed een goederentrein achter op een andere, stilstaande goederentrein. Er brak een hevige brand uit, waarbij een leerling-conducteur om het leven kwam. De botsing werd veroorzaakt doordat een seinwachter ten onrechte een sein op veilig zette.