Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Amersfoort 2006: Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Arnhem 2006: Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Breda 1894: Bij Breda botsten twee goederentreinen op elkaar. Er vielen twee doden.
- Ede 1926
- Delft 1941 (juni): Op station Delft reed een trein uit Rotterdam in op een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (augustus): Op station Delft botste een rangeertrein op een goederentrein uit Den Haag, die door een onveilig sein was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Maarn 1939: Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
- Leidschendam 1938: Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- Nuth 1914: Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
- Vught 1932: Bij Vught reed een goederentrein door drie stoptonende seinen en reed een andere goederentrein in de flank. Een remmer kwam om het leven.
Andere ongevallen in de buurt
- Amsterdam 1975 (0 km): In Amsterdam botste een internationale trein frontaal op een stoptrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist zou door rood hebben gereden.
- Amsterdam 1937 (0 km): Op station Amsterdam Centraal botste een elektrische trein op een stilstaande stoomtrein. Er vielen geen gewonden. De elektrische trein, die leeg was, kon niet meer op tijd remmen vanwege technische problemen.
- Amsterdam 1925 (1 km): Een losse locomotief botste op Amsterdam Centraal op een stilstaande reizigerstrein. Er vielen zeven lichtgewonden.
- Amsterdam 1947 (1 km): Een reizigerstrein ontspoorde op Amsterdam Centraal toen het wissel onder de trein werd omgelegd. De trein ramde een bovenleidingsmast, waardoor het hele emplacement zonder spanning kwam en diverse elektrische treinen strandden.
- Amsterdam 2005 (6 juni) (1 km): Op station Amsterdam Centraal ontspoorden vijf wagens van een grindtrein, doordat een wielband van een wagen defect raakte. De wagens ploegden door de ballast en beschadigden kabels van de beveiliginginstallatie. Er vielen geen gewonden.
- Amsterdam 2005 (10 juni) (1 km): Op Amsterdam Centraal ontspoorde een lege kolentrein. Vier dagen eerder waren beveiligingskabels beschadigd bij een andere ontsporing. Doordat deze niet veilig waren gerepareerd, kon de kolentrein een wissel berijden dat in een verkeerde stand lag.
- Amsterdam 2005 (augustus) (1 km): Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een Intercity. Er raakte niemand gewond, maar de schade was aanzienlijk. De ontsporing was het gevolg van het duwen van materieel, een krappe S-bocht en de gereden snelheid.
- Amsterdam 1965 (1 km): Op Amsterdam Centraal ontspoorde een rangeerstel doordat een wissel onder de trein werd getrokken. Er vonden geen persoonlijk ongelukken plaats, maar zowel de trein als de infrastructuur liepen grote schade op.
- Amsterdam 1956 (1 km): De sneltrein Amsterdam-Groningen ontspoorde en boorde zich in een tegemoetkomende stoptrein. Een reiziger van de stoptrein kwam om het leven. Een materiaaldefect was vermoedelijk de oorzaak.
- Amsterdam 1946 (2 km): De sneltrein uit Enschede ontspoorde vlak voor Amsterdam CS. De locomotief stortte van de spoordijk, waarbij de machinist om het leven kwam.