Bij station Warmond vond een frontale botsing plaats tussen een reizigerstrein en een leeg-materieel-trein. De conducteur en een reiziger kwamen om het leven.
mdat de houten brug bij Warmond werd vervangen door een stenen exemplaar, was er ter plaatse maar één van de twee sporen beschikbaar. Een trein met leeg materieel uit de richting Amsterdam, getrokken door locomotief Pluto, had voor het enkelsporige gedeelte moeten wachten op een sneltrein uit Rotterdam, maar passeerde het stoptonende sein in volle vaart. De trein botste frontaal op de Flora. Door de klap werd een reizigerswagon verbrijzeld en kwamen twee inzittenden ter plaatse om het leven.
De machinist van de Pluto werd het jaar erop veroordeeld voor het veroorzaken van het ongeluk. Na hoger beroep kreeg hij zes maanden gevangenisstraf.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Amersfoort 2006: Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Amsterdam 2004: Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
- Arnhem 2006: Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Breda 1894: Bij Breda botsten twee goederentreinen op elkaar. Er vielen twee doden.
- Ede 1926
- Delft 1941 (juni): Op station Delft reed een trein uit Rotterdam in op een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (augustus): Op station Delft botste een rangeertrein op een goederentrein uit Den Haag, die door een onveilig sein was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Maarn 1939: Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
- Leidschendam 1938: Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- Nuth 1914: Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
Andere ongevallen in de buurt
- Warmond 1843 (0 km): Op 10 maart 1843 vond het eerste fatale spoorwegongeval van Nederland plaats. Op de brug over de Leede ontspoorde een locomotief van de HIJSM, waarbij de machinist om het leven kwam.
- Warmond 1980 (1 km): Nabij Warmond botste een werktrein op een stilstaande zandtrein. Brokstukken van beide treinen kwamen terecht op de nevensporen, waar een Intercity en een stoptrein op in reden. De Intercity ontspoorde en kwam in een sloot terecht.
- Leiden 1914 (3 km): Bij station Leiden botsten twee losse locomotieven op elkaar. Een van de machines viel om, waarbij de machinist om het leven kwam. De machinist van de andere locomotief was door een onvelig sein gereden.
- Leiden 2010 (3 km): Dit ongeval is nog niet beschreven
- Leiden 1924 (5 km): In Leiden werd een tram aangereden door een trein. Van de tram werd één wagen volledig vernield, de locomotief van de trein ontspoorde en kwam in een sloot terecht. Er vielen geen gewonden.
- Leiden 1965 (5 km): In Leiden schampte een trein een schip, dat te dicht bij de brug over de Oude Rijn lag. Er vielen geen gewonden, maar zowel de trein als het schip raakten beschadigd.
- De Vink 1926 (6 km): Ten zuiden van halte De Vink, nabij Leiden, ontspoorde een sneltrein. Een deel van de wagens belandde in de sloot, waarbij vier mensen om het leven kwamen. De ontsporing was veroorzaakt door een slechte toestand van de baan.
- Voorschoten 2023 (9 km): Bij station Voorschoten botste een goederentrein op een bouwkraan, die werd gebruikt bij werkzaamheden aan het spoor. Een tegenmoetkomende reizigerstrein botste daarna op de brokstukken van de kraan, ontspoorde en kwam naast het spoor in een weiland terecht. De kraanmachinist kwam om het leven, in de reizigerstrein vielen tientallen gewonden.
- Lisse 1944 (10 km): Bij Lisse werden op een overweg twee vrachtwagens, die met elkaar in botsing waren gekomen, geschept door een sneltrein. Van de voertuigen kwamen negen inzittenden om het leven.
- Leidschendam 1940 (11 km): Bij Leidschendam botste een reizigerstrein in volle vaart op een ontspoorde goederentrein. De machinist van de reizigerstrein kwam om het leven.