Twello 1900
zaterdag 22 december 1900
Twello (Gelderland)
botsing trein-trein, ontsporing
door verkeerde wisselstand, weersomstandigheden
2 doden, 7 gewonden
Op station Twello reed een sneltrein vol in op een stilstaande trein uit de andere richting. Er vielen twee doden.
mdat de sneltrein van Amsterdam naar het Duitse Rheine vertraging had, werd de kruising met de trein Almelo-Apeldoorn verplaatst van Bathmen naar Twello. De trein naar Apeldoorn stond te wachten op het passeren van de sneltrein, die echter over hetzelfde spoor werd gestuurd. In de dichte mist zag de machinist van de sneltrein pas op het laatste moment de tegentrein en kon de botsing niet meer voorkomen.
Door de botsing werd de voorste reizigerswagon van de sneltrein verbrijzeld door de bagagewagon. In deze wagon vielen dan ook de meeste slachtoffers. De conducteur wist zich te redden door van de trein te springen.
De wisselwachter en de klerk van station Twello werden beiden tot zes weken cel veroordeeld voor hun aandeel in de treinramp.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Hengelo 1866: Op station Hengelo kwam de trein uit Salzbergen op een verkeerd spoor terecht, omdat er geen wisselwachter aanwezig was. De trein ramde een aantal stilstaande goederenwagons en ontspoorde, waarbij een aantal passagiers gewond raakte.
- Geldermalsen 1939: Op station Geldermalsen reed een reizigerstrein door een verkeerde wisselstand een spoor op waar een andere reizigerstrein stilstond. Bij de botsing raakte een conducteur licht gewond.
- Watergraafsmeer 1939: Op de Watergraafsmeer botste, vermoedelijk door een verkeerde wisselstand, een rangerende goederentrein op stilstaande goederenwagons. Er vielen geen gewonden.
- Geldrop 1961: Op station Geldrop botste een reizigerstrein op een stilstaande rangeerlocomotief. Eén reiziger kwam om het leven. De reizigerstrein was door een foute wisselstand op het verkeerde spoor terecht gekomen.
- Nijmegen 1935: In Nijmegen botsten twee reizigerstreinen tegen elkaar door een verkeerde wisselstand. Er vielen geen gewonden.
- Rotterdam 1881: Bij station Rotterdam Delftsche Poort reed een reizigerstrein in op een stilstaande goederentrein. Twee reizigers kwamen om het leven. De reizigerstrein was door een verkeerde wisselstand het goederenterrein op gereden.
- Woerden 1855: Op station Woerden botste een reizigerstrein tegen een stilstaande werktrein. De loc kantelde, één passagier raakte licht gewond.
- Elst 1954: Op station Elst reed een sneltrein in op een stilstaande stoptrein. Zes reizigers kwamen om het leven. De botsing was veroorzaakt door een verkeerde wisselstand, omdat een trekdraad van de wisselbediening was gebroken.
- Rijswijk 1927: Tussen Rijswijk en delft botsten twee reizigerstreinen op elkaar, doordat een seinwachter een wissel verkeerd had bediend. Er vielen tientallen gewonden.
- Botlek 1986: Bij vertrek van het Rotterdamse rangeerterrein Botlek botste een goederentrein op een andere, binnenkomende goederentrein. Eén machinist kwam hierbij bekneld te zitten in zijn locomotief en overleed ter plaatse. De machinist van de andere trein raakte gewond. Er is geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het ongeval, maar de plaatselijke politie verklaarde dat een verkeerde wisselstand het ongeluk waarschijnlijk had veroorzaakt.
Andere ongevallen in de buurt
- Teuge 2015 (4 km): Bij Teuge ontspoorde een reizigerstrein na een aanrijding met een auto. De automobilist kwam om het leven, de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
- Deventer 1948 (december) (5 km): Tussen Deventer en Diepenveen werd een vrachtwagen met arbeiders aangereden door een goederentrein. Er vielen vier doden.
- Deventer 1953 (5 km): Bij Deventer botste een sneltrein op een rangeerlocomotief. Er vielen twaalf gewonden.
- Klarenbeek 2000 (6 km): Bij Klarenbeek werd een auto met caravan geschept door een reizigerstrein. Alle inzittenden van de auto kwamen om het leven. De bestuurder had door een onoverzichtelijke wegsituatie waarschijnlijk de overweg over het hoofd gezien.
- Deventer 1948 (maart) (7 km): Ten oosten van station Deventer reden twee goederentreinen frontaal op elkaar in. Beide treinen ontspoorden en een aantal wagens vlogen in brand. Eén machinist raakte lichtgewond.
- Deventer 1949 (7 km): Bij Deventer werd een zware goederentrein in de flank geraakt door een andere goederentrein. Een remmer raakte lichtgewond, maar de ravage was enorm. Een van de treinen was door een onveilig sein gereden.
- Apeldoorn 1933 (9 km): Op station Apeldoorn botste een locomotief op een stilstaande trein, doordat een wissel verkeerd lag. Er viel één gewonde.
- Apeldoorn 2003 (10 km): Bij station Apeldoorn ontspoorde een goederentrein, die te snel door een wissel reed. Er vielen geen slachtoffers, maar de schade aan de trein en de infrastructuur was aanzienlijk.
- Wijhe 2005 (16 km): Bij station Wijhe werd een vrachtwagen geramd door een reizigerstrein. De trein ontspoorde, waarbij tientallen reizigers gewond raakten. De vrachtwagenchauffeur kwam om het leven.
- Brummen 1986 (16 km): Bij Brummen werd een busje aangereden door een stoptrein. Vier inzittenden kwamen om het leven. De overweg was beveiligd met knipperlichten, maar het busje was met onverminderde snelheid de overweg op gereden.