Rotterdam 1881
maandag 3 oktober 1881
Rotterdam (Zuid-Holland)
botsing trein-trein, ontsporing
door verkeerde wisselstand
2 doden, 6 gewonden
Bij station Rotterdam Delftsche Poort reed een reizigerstrein in op een stilstaande goederentrein. Twee reizigers kwamen om het leven. De reizigerstrein was door een verkeerde wisselstand het goederenterrein op gereden.
e treindienstleider van station Delftsche Poort had een voorman opgedragen om een wissel te laten omleggen door een wisselwachter. Om onbekende redenen bracht de voorman het bericht echter niet over, waardoor voor trein 31 uit Amsterdam het wissel verkeerd lag en de trein een goederenspoor opreed. Daar stond een locomotief met een bagagewagon, waar de reizigerstrein vol in reed.
Door de klap liepen twee bagagewagons en drie reizigerswagons van de reizigerstrein uit het spoor en werden de houten wagons verbrijzeld. Twee passagiers waren op slag dood en een aantal raakten zwaar gewond.
Bronnen
- "Spoorweg-Berichten" (De Grondwet, donderdag 6 oktober 1881)
Vergelijkbare ongevallen
- Geldermalsen 1939: Op station Geldermalsen reed een reizigerstrein door een verkeerde wisselstand een spoor op waar een andere reizigerstrein stilstond. Bij de botsing raakte een conducteur licht gewond.
- Watergraafsmeer 1939: Op de Watergraafsmeer botste, vermoedelijk door een verkeerde wisselstand, een rangerende goederentrein op stilstaande goederenwagons. Er vielen geen gewonden.
- Geldrop 1961: Op station Geldrop botste een reizigerstrein op een stilstaande rangeerlocomotief. Eén reiziger kwam om het leven. De reizigerstrein was door een foute wisselstand op het verkeerde spoor terecht gekomen.
- Nijmegen 1935: In Nijmegen botsten twee reizigerstreinen tegen elkaar door een verkeerde wisselstand. Er vielen geen gewonden.
- Woerden 1855: Op station Woerden botste een reizigerstrein tegen een stilstaande werktrein. De loc kantelde, één passagier raakte licht gewond.
- Botlek 1986: Bij vertrek van het Rotterdamse rangeerterrein Botlek botste een goederentrein op een andere, binnenkomende goederentrein. Eén machinist kwam hierbij bekneld te zitten in zijn locomotief en overleed ter plaatse. De machinist van de andere trein raakte gewond. Er is geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het ongeval, maar de plaatselijke politie verklaarde dat een verkeerde wisselstand het ongeluk waarschijnlijk had veroorzaakt.
- Buinen 1921: In Buinen botste een zandtrein tegen een rangerende goederentrein, omdat een wissel in de verkeerde stand lag. Twee remmers raakten gewond.
- Dalfsen 1949: Op station Dalfsen reed een reizigerstrein, door een verkeerde wisselstand, op een stilstaande goederentrein. Drie reizigers raakten gewond.
- Exloo 1936: Op station Exloo botste de trein uit Coevorden op de trein uit Stadskanaal, die al stilstond. Er vielen drie lichtgewonden onder de reizigers. De oorzaak van de botsing was een verkeerde wisselstand: de treinen hadden elkaar moeten passeren, maar kwamen op hetzelfde spoor terecht.
- Gouda 1870: Op station Gouda kwam een reizigerstrein uit Amsterdam op een verkeerd spoor terecht en botste tegen een stilstaande locomotief. De machinist viel van de bok en raakte lichtgewond, evenals een reizigster.
Andere ongevallen in de buurt
- Rotterdam 1974 (0 km): Bij Rotterdam Centraal raakte een stoptrein een stalen voetplaat van een viaduct, sleurde deze anderhalve kilometer mee en ontspoorde, waarbij een bovenleidingsportaal werd geraakt. Er vielen geen gewonden. De plaat was in het spoor gekomen bij schilderswerkzaamheden.
- Rotterdam 1969 (0 km): Een reizigerstrein uit Venlo botste op station Rotterdam Centraal op een stilstaande reizigerstrein. Negen reizigers en een machinist raakten gewond.
- Rotterdam 1944 (1 km): Een locomotief die van Rotterdam Delftsche Poort was vertrokken, werd achterop gereden door een reizigerstrein. In de bestuurderscabine van de reizigerstrein vielen twee gewonden. De machinist van deze trein had het vertreksein voor de locomotief aangezien voor zijn eigen vertreksein.
- Rotterdam 1908 (1 km): Een rangerende locomotief reed door een verkeerde wisselstand een kopspoor op en reed door het stootjuk. Drie medewerkers op de trein raakten gewond.
- Rotterdam 1980 (2 km): Bij Rotterdam ontspoorde een reizigerstrein omdat de machinist te snel over een wissel reed. De trein ramde twee pijlers van een viaduct, maar er vielen geen slachtoffers.
- Hillegersberg 1946 (2 km): Op emplacement Hillegersberg reed een goederentrein achteruit door een stootjuk. Enkele wagens schoven door de klap in elkaar, waardoor een spoorwegarbeider werd doodgedrukt.
- Rotterdam 1982 (2 km): Op derde Kerstdag 1982 botsten nabij de Schiebrug in Rotterdam een internationale trein en een stoptrein frontaal op elkaar. Er vielen drie doden. Vermoed wordt dat de machinist van de stoptrein een rood sein was gepasseerd.
- Rotterdam 1897 (2 km): Bij de spoorweghaven Westzijde in Rotterdam Feijenoord ontspoorde een goederentrein. Twee goederenwagons kantelden, waardoor een remmer om het leven kwam.
- Schiedam 1856 (3 km): In de late avond botste de laatste trein van Schiedam naar Den Haag op een voorganger, die was gestopt op de vrije baan. Drie mensen kwamen om het leven.
- Schiedam 1952 (3 km): In Schiedam botste een lege reizigerstrein op een stilstaande locomotief. De machinist raakte gewond. De botsing was veroorzaakt door een verkeerd seinbeeld.