Bij Teuge ontspoorde een reizigerstrein na een aanrijding met een auto. De automobilist kwam om het leven, de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
p de Stationsweg bij Teuge werd een stilstaande auto aangereden door een stoptrein van het type Mat '64. Bij de klap kwam de bestuurder van de auto om het leven. De trein ontspoorde en vernielde zes bovenleidingsportalen en 300 meter aan spoor, waardoor er dagenlang geen treinverkeer mogelijk was tussen Apeldoorn en Deventer.
De inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) deed naderhand onderzoek naar de kans op herhaling. Het type Mat '64 was niet voorzien van baanschuivers en had een hoge, lichte neus, waardoor bij een aanrijding een ontsporing niet onwaarschijnlijk was. Omdat de Nederlandse Spoorwegen plannen had om het materieel binnen een jaar af te schaffen, werden er geen verregaande conclusies getrokken uit het onderzoek.
Bronnen
Social media
Vergelijkbare ongevallen
- Zwijndrecht 1963: Tussen Zwijndrecht en Barendrecht ontspoorde de trein naar Rotterdam, nadat deze op een overweg een bestelauto had aangereden. Er vielen geen gewonden, de automobilist was voor de botsing al uit zijn wagen gestapt.
- Coevorden 2007: Bij Coevorden botste de trein van Zwolle naar Emmen frontaal op een tractor met aanhanger. De trein ontspoorde en de voorste bak kantelde. Er vielen echter geen gewonden.
- Dalen 1990: Bij Dalen ontspoorde een trein nadat deze een vrachtwagen had aangereden. De machinist en de chauffeur raakten gewond.
- Alphen aan den Rijn 1989: Tussen Bodegraven en Alphen aan de Rijn ontspoorde een trein na een aanrijding met een vrachtwagen en belandde in een sloot. De vrachtwagenchauffeur kwam om het leven, in de trein vielen acht gewonden.
- Dordrecht 1993: Ten zuiden van Dordrecht reed een reizigerstrein tegen een landbouwvoertuig aan, dat moeite had om over de smalle overweg te manoeuvreren. Er vielen tientallen gewonden.
- Hogebrug 1988: Bij Hogebrug ontspoorde een Intercity na een aanrijding met een auto op een onbewaakte overweg. De bestuurder kwam om het leven.
- Hooghalen 2001: Bij Hooghalen reed een reizigerstrein op een onbewaakte overweg een tractor met giertank aan. Twee passagiers raakten lichtgewond toen de trein daarbij ontspoorde. Ook de bestuurder van de tractor raakte gewond.
- Rijnwoude 1995: Bij RIjnwoude botste een stoptrein op een bulldozer die achteruit een overweg opreed.
- Rilland-Bath 1968: Op een bewaakte overweg bij Rilland-Bath werd een vrachtwagen gegrepen door een reizigerstrein. De vrachtwagenchauffeur kwam om het leven, de machinist en vier treinpassagiers raakten gewond toen de trein ontspoorde en de vrachtwagen een groot gat in de zijkant van de trein sloeg.
- Schiedam 1946: Tussen Schiedam en Delft botste een passagierstrein op een paard en wagen, waardoor de trein ontspoorde. Er vielen geen gewonden, maar het spoor raakte zwaar beschadigd.
Andere ongevallen in de buurt
- Twello 1900 (4 km): Op station Twello reed een sneltrein vol in op een stilstaande trein uit de andere richting. Er vielen twee doden.
- Klarenbeek 2000 (5 km): Bij Klarenbeek werd een auto met caravan geschept door een reizigerstrein. Alle inzittenden van de auto kwamen om het leven. De bestuurder had door een onoverzichtelijke wegsituatie waarschijnlijk de overweg over het hoofd gezien.
- Apeldoorn 1933 (6 km): Op station Apeldoorn botste een locomotief op een stilstaande trein, doordat een wissel verkeerd lag. Er viel één gewonde.
- Apeldoorn 2003 (6 km): Bij station Apeldoorn ontspoorde een goederentrein, die te snel door een wissel reed. Er vielen geen slachtoffers, maar de schade aan de trein en de infrastructuur was aanzienlijk.
- Klarenbeek 1970 (7 km): Op station Klarenbeek botsten twee reizigerstreinen op elkaar. De machinist van de trein richting Zutphen was vertrokken, terwijl zijn sein nog niet veilig stond, omdat de trein uit de tegenovergestelde richting nog moest binnenkomen. Er raakten drie reizigers gewond bij de botsing.
- Deventer 1948 (december) (8 km): Tussen Deventer en Diepenveen werd een vrachtwagen met arbeiders aangereden door een goederentrein. Er vielen vier doden.
- Deventer 1953 (9 km): Bij Deventer botste een sneltrein op een rangeerlocomotief. Er vielen twaalf gewonden.
- Deventer 1948 (maart) (10 km): Ten oosten van station Deventer reden twee goederentreinen frontaal op elkaar in. Beide treinen ontspoorden en een aantal wagens vlogen in brand. Eén machinist raakte lichtgewond.
- Deventer 1949 (10 km): Bij Deventer werd een zware goederentrein in de flank geraakt door een andere goederentrein. Een remmer raakte lichtgewond, maar de ravage was enorm. Een van de treinen was door een onveilig sein gereden.
- Olst 1950 (13 km): Op station Olst botsten door een verkeerde wisselstand twee goederentreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen gewonden, maar er ontspoorden diverse wagens en de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk. Ook werd de weg van Olst naar Diepenveen door de treinen versperd.