Bij Blauwkapel ontstond brand in een reizigerstrein met 300 schoolkinderen. Twee wagens brandden volledig uit, waarbij ook de bovenleiding smolt. Er vielen geen gewonden.
Bronnen
- "Trein in brand bij Utrecht" (De Volkskrant, zaterdag 17 juni 1950)
Vergelijkbare ongevallen
- Veenwouden 1975: Op station Veenwouden werd brand gesticht in een reizigerstrein. De trein brandde volledig uit, er vielen echter geen gewonden.
- Hattem 2006: Op de IJsselbrug tussen Zwolle en Hattem brak brand uit in een reizigerstrein. De trein strandde midden op de brug nadat een passagier aan de noodrem had getrokken. De trein brandde grotendeels uit, maar er vielen geen gewonden.
- Akkrum 1969: Tussen Akkrum en Heerenveen brandde een trein voor een deel uit. De trein bleek radioactieve stoffen te bevatten, maar er vielen geen gewonden.
- Brummen 1949: Bij Brummen vloog een wagen van een goederentrein in brand, doordat een aspot warm liep. Bij gebrek aan water kon de brandweer niets anders doen dan de lading uit de wagen halen, die daarop volledig uitbrandde.
- Amsterdam 2005 (10 juni): Op Amsterdam Centraal ontspoorde een lege kolentrein. Vier dagen eerder waren beveiligingskabels beschadigd bij een andere ontsporing. Doordat deze niet veilig waren gerepareerd, kon de kolentrein een wissel berijden dat in een verkeerde stand lag.
- Heeze 1978: Bij Heeze ontspoorde een lege reizigerstrein, doordat deze te hard door een wissel reed. De kop van de trein kwam in een tuin tot stilstand, slechts meters van een woonhuis. Een passagierende NS-medewerker raakte gewond.
- Almelo 1907: Bij binnenkomst op station Almelo ontspoorde een sneltrein. De locomotief en tender vielen om en verpletterden de machinist en de stoker. Oorzaak was waarschijnlijk een te hoge snelheid.
- Hilversum 1949: Op station Hilversum ontspoorde een reizigerstrein, omdat de trein te snel reed. Er vielen een aantal lichtgewonden, maar de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
- Zandvoort 1890: Tussen Overveen en Zandvoort ontspoorde een reizigerstrein. De stoker kwam om het leven, enkele passagiers raakten gewond.
- Woerden 1960: Bij Woerden reed een militaire trein met twee maal de toegestane snelheid door een wissel en ontspoorde. Twee inzittenden kwamen om het leven.
Andere ongevallen in de buurt
- Blauwkapel 1942 (1 km): Bij knooppunt Blauwkapel reed twee goederentreinen elkaar in de flank. Een remmer kwam om het leven. Een van de machinisten bleek door de koude te zijn bevangen en was daardoor door een onveilig sein gereden.
- Blauwkapel 1972 (2 km): Op knooppunt Blauwkapel reden twee goederentreinen elkaar in de flank. Een van de machinisten was door een rood sein gereden. Voor de botsing was hij nog van de trein gesprongen, waarbij hij gewond raakte.
- Utrecht 1932 (5 km): Op station Utrecht botste een goederentrein op een aantal stilstaande wagons, die niet vrij stonden van het hoofdspoor. De trein ontspoorde en de treingeleider kwam om het leven.
- Utrecht 1926 (5 km): Op station Utrecht botsten een aankomende en een vertrekkende trein. Er ontspoorden een aantal wagens, maar er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1865 (5 km): Op station Utrecht botsten een goederentrein en een reizigerstrein op elkaar. Eén wagen werd vernield, er vielen drie gewonden.
- Utrecht 1941 (september) (5 km): In station Utrecht kwam een Duitse trein met militairen terecht op een spoor waar trein 7015 stilstond. Bij de botsing kwamen twee mensen om het leven en vielen er tientallen gewonden.
- Utrecht 1941 (december) (5 km): Bij station Utrecht botste een reizigerstrein op een opgesteld treinstel. De machinist kwam om het leven.
- Utrecht 1959 (5 km): Bij station Utrecht Centraal ontspoorde een rangeertrein, die vervolgens een seinhuis ramde en deze compleet vernielde. De twee seinwachters raakten gewond.
- Utrecht 2001 (5 km): Op station Utrecht CS botsten twee reizigerstreinen, nadat een van de twee een rood sein had gemist. Er vielen drie gewonden.
- Utrecht 1856 (6 km): In Utrecht reed een goederentrein in de richting Arnhem in het bruggat van de geopende Jeremiebrug. De loc en de tender vielen in het water, evenals de machinist en de stoker, maar er vielen geen gewonden.