Bij Nieuwerkerk aan de IJssel ontspoorden de laatste tien wagens van een olietrein, onderweg van Schoonebeek naar Pernis. De trein reed nog honderden meters door, waarbij zowel de spoorbaan als de bovenleiding volledig werd vernield. De conducteur raakte gewond, maar wist in de duisternis nog wel een sneltrein uit de richting van Rotterdam tegen te houden.
Amsterdam 1907: Bij Amsterdam ontspoorde een wagon van een goederentrein. De wagon viel om en kwam op een remmer terecht, die het niet overleefde.
Amsterdam 1946: De sneltrein uit Enschede ontspoorde vlak voor Amsterdam CS. De locomotief stortte van de spoordijk, waarbij de machinist om het leven kwam.
Den Haag 1943: Nabij station Den Haag Laan van Nieuw-Oost Indië ontspoorden een aantal rijtuigen van trein 1107. Er kwam één persoon om het leven.
Nieuweschans 1910: Op station Nieuweschans ontspoorde een reizigerstrein. Twee personeelsleden moesten uit de wrakstukken gezaagd worden, zij waren echter niet zwaar gewond.
Rotterdam 1897: Bij de spoorweghaven Westzijde in Rotterdam Feijenoord ontspoorde een goederentrein. Twee goederenwagons kantelden, waardoor een remmer om het leven kwam.
Hoorn 1990: In Hoorn ontspoorde een leegmattrein op een overweg. Er vielen geen gewonden.
Oudenbosch 1989: Bij Oudenbosch ontspoorde een goederentrein, geladen met onder andere fosfor. Er vielen geen gewonden.
Alkmaar 1933: Op station Alkmaar ontspoorde een grindtrein. Een van de rangeerders kwam om het leven.
Eefde 2005: In Eefde ontspoorde de stoptrein naar Hengelo op een wissel. Er vielen geen gewonden.
Hengelo 1895: Bij Hengelo ontspoorde de laatste wagon van een trein. Eén persoon kwam om het leven.
Capelle aan den IJssel 1899 (5 km): Bij station Capelle aan den IJssel reed een posttrein in dichte mist in op een stilstaande reizigerstrein. Met 8 doden was dit het zwaarste Nederlandse spoorwegongeluk van de negentiende eeuw.
Gouda 1988 (6 km): Bij station Gouda botste de trein uit Boskoop op die naar Rotterdam. Er vielen twee lichtgewonden in de treinen.
Gouda 1963 (6 km): Bij Gouda ontspoorde een goederentrein. Een tegentrein kwam in botsing met het ontspoorde deel, waardoor één wagen in de Gouwe terechtkwam en de brug zwaar werd beschadigd.
Gouda 1953 (6 km): Op het traject van Gouda naar Alphen aan de Rijn botste een losse locomotief op een tegemoetkomende reizigerstrein. Hiervan kwam de machinist om het leven. De loc was door een onveilig sein gereden.
Gouda 1873 (7 km): Op station Gouda botste de reizigerstrein uit Den Haag -- waarin Prins Hendrik reisde -- tegen de stilstaande trein uit Rotterdam. Er viel één dode. De oorzaak was een verkeerde wisselstand, waarvoor de wisselwachter werd ontslagen en veroordeeld tot acht maanden gevangenisstraf.
Gouda 1951 (7 km): Op station Gouda botste een sneltrein op een stilstaande trein. De machinist en een passagier kwamen om het leven. De machinist zou niet op tijd hebben kunnen remmen.
Gouda 1941 (7 km): Bij het binnenrijden van het station van Gouda botste een reizigerstrein uit Utrecht op een stilstaande trein in de richting van Rotterdam. Hoewel de cabine van de eerste trein in elkaar werd gedrukt, vielen daar geen gewonden. Wel raakten dertien reizigers licht gewond.
Gouda 1870 (7 km): Op station Gouda kwam een reizigerstrein uit Amsterdam op een verkeerd spoor terecht en botste tegen een stilstaande locomotief. De machinist viel van de bok en raakte lichtgewond, evenals een reizigster.
Gouda 2008 (8 km): Op station Gouda drukten een Thalys en een ICM elkaar uit de rails. Bij de zijdelingse botsing raakte niemand gewond. De Intercity was door een rood sein gereden.