Op goederenemplacement Feijenoord kantelde een tankwagon met benzine, die vervolgens in brand vloog. De brandweer had de grootste moeite om de plaats te bereiken en moest gebruik maken van een trein met platte wagens om de brandweerauto's naar de brand te vervoeren.
Bronnen
- "Brandweer moest de trein nemen" (De Telegraaf, vrijdag 19 november 1971)
Vergelijkbare ongevallen
- Oldebroek 1955: Bij Legerplaats Oldebroek ontspoorde een militaire trein met verlofgangers. In de ravage en de brand kwamen twee militairen om het leven. Het ongeluk was veroorzaakt doordat een wissel met te hoge snelheid werd bereden.
- Amsterdam 2005 (10 juni): Op Amsterdam Centraal ontspoorde een lege kolentrein. Vier dagen eerder waren beveiligingskabels beschadigd bij een andere ontsporing. Doordat deze niet veilig waren gerepareerd, kon de kolentrein een wissel berijden dat in een verkeerde stand lag.
- Heeze 1978: Bij Heeze ontspoorde een lege reizigerstrein, doordat deze te hard door een wissel reed. De kop van de trein kwam in een tuin tot stilstand, slechts meters van een woonhuis. Een passagierende NS-medewerker raakte gewond.
- Almelo 1907: Bij binnenkomst op station Almelo ontspoorde een sneltrein. De locomotief en tender vielen om en verpletterden de machinist en de stoker. Oorzaak was waarschijnlijk een te hoge snelheid.
- Hilversum 1949: Op station Hilversum ontspoorde een reizigerstrein, omdat de trein te snel reed. Er vielen een aantal lichtgewonden, maar de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
- Zandvoort 1890: Tussen Overveen en Zandvoort ontspoorde een reizigerstrein. De stoker kwam om het leven, enkele passagiers raakten gewond.
- Woerden 1960: Bij Woerden reed een militaire trein met twee maal de toegestane snelheid door een wissel en ontspoorde. Twee inzittenden kwamen om het leven.
- Watergraafsmeer 1950: Een reizigerstrein uit Amersfoort ontspoorde op een wissel bij de Watergraafsmeer. Er vielen zeven gewonden. De machinist was met zeker 90 km/u door een afleidend wissel gereden.
- Apeldoorn 2003: Bij station Apeldoorn ontspoorde een goederentrein, die te snel door een wissel reed. Er vielen geen slachtoffers, maar de schade aan de trein en de infrastructuur was aanzienlijk.
- Waterhuizen 1991: Bij Waterhuizen Aansluiting ontspoorde een reizigerstrein doordat een wissel te snel werd bereden. Er vielen drie gewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- IJsselmonde 1963 (1 km): Ten zuiden van Rotterdam reed een reizigerstrein een goederentrein in de flank. Er vielen geen gewonden, maar de schade was aanzienlijk. De machinist van de reizigerstrein was door rood gereden.
- Rotterdam 1897 (2 km): Bij de spoorweghaven Westzijde in Rotterdam Feijenoord ontspoorde een goederentrein. Twee goederenwagons kantelden, waardoor een remmer om het leven kwam.
- Barendrecht 2009 (4 km): Op 24 september 2009 botsten nabij Barendrecht twee goederentreinen frontaal op elkaar. Een passerende Intercity reed in op de brokstukken. De machinist van één van de goederentreinen kwam om het leven. Hij bleek ook de veroorzaker te zijn van het ongeluk: hij was een STS gepasseerd waardoor zijn trein in de rijweg van de andere goederentrein terechtkwam.
- Rotterdam 1974 (5 km): Bij Rotterdam Centraal raakte een stoptrein een stalen voetplaat van een viaduct, sleurde deze anderhalve kilometer mee en ontspoorde, waarbij een bovenleidingsportaal werd geraakt. Er vielen geen gewonden. De plaat was in het spoor gekomen bij schilderswerkzaamheden.
- Rotterdam 1881 (5 km): Bij station Rotterdam Delftsche Poort reed een reizigerstrein in op een stilstaande goederentrein. Twee reizigers kwamen om het leven. De reizigerstrein was door een verkeerde wisselstand het goederenterrein op gereden.
- Rotterdam 1936 (5 km): In het havengebied van Rotterdam werd een autobus aangereden door een trein. Er vielen drie gewonden.
- Rotterdam 1969 (5 km): Een reizigerstrein uit Venlo botste op station Rotterdam Centraal op een stilstaande reizigerstrein. Negen reizigers en een machinist raakten gewond.
- Rotterdam 1944 (5 km): Een locomotief die van Rotterdam Delftsche Poort was vertrokken, werd achterop gereden door een reizigerstrein. In de bestuurderscabine van de reizigerstrein vielen twee gewonden. De machinist van deze trein had het vertreksein voor de locomotief aangezien voor zijn eigen vertreksein.
- Rotterdam 1908 (6 km): Een rangerende locomotief reed door een verkeerde wisselstand een kopspoor op en reed door het stootjuk. Drie medewerkers op de trein raakten gewond.
- Rotterdam 1952 (6 km): Bij Pernis reden twee reizigerstreinen achter op elkaar. Er vielen twee doden en tientallen gewonden. De achterste trein had te hard gereden.