Barendrecht 2009
donderdag 24 september 2009
Barendrecht (Zuid-Holland)
botsing trein-trein, ontsporing
door medisch, STS-passage
1 doden, 1 gewonden

Op 24 september 2009 botsten nabij Barendrecht twee goederentreinen frontaal op elkaar. Een passerende Intercity reed in op de brokstukken. De machinist van één van de goederentreinen kwam om het leven. Hij bleek ook de veroorzaker te zijn van het ongeluk: hij was een STS gepasseerd waardoor zijn trein in de rijweg van de andere goederentrein terechtkwam.

Trein 61300, een gemengde goederentrein van DB Schenker, was rond 17.45 uur van rangeerterrein Onnen vertrokken richting de Kijfhoek, nabij de Rotterdamse haven. De trein, met diverse wagens met gevaarlijke stoffen, reed zonder vertraging en kwam bij Barendrecht Aansluiting een rood sein tegen.

Dat sein stond op rood omdat op hetzelfde moment trein 42331, een containertrein van ERS Railways, in aantocht was en een rijweg over het spoor kreeg aangeboden dat ook door de 61300 moest worden gebruikt. Deze containertrein was onderweg van de Kijfhoek naar Warschau.

Trein 61300 passeerde met 40 km/h het rode sein en reed een wissel open. Onder het viaduct van rijksweg A15 kwamen de twee treinen frontaal in botsing. De machinist van de 61300 kwam hierbij om het leven, de machinist van de 42331 raakte zwaargewond.

Een van de wagens van de 61300 ontspoorde en kwam op het nevenspoor terecht. Daar werd de wagen geraakt door een internationale trein naar Brussel. De gevolgen van deze botsing bleven beperkt tot een lichtgewonde reiziger, omdat de machinist van de internationale trein al flink had afgeremd na het zien van vonken van de bovenleiding onder het viaduct.

Op het volgende nevenspoor stopte de sneltrein naar Dordrecht na het ontvangen van twee alarmoproepen. De machinist bood direct hulp, onder meer door twee beginnende brandjes te blussen.

Door de ravage was er dagenlang geen treinverkeer mogelijk tussen de Rotterdamse haven en de Kijfhoek. De treinwrakken moesten worden opgeruimd met behulp van de inzet van tanks en de infrastructuur was zwaar beschadigd.

Uit onderzoek bleek dat de machinist van de 61300 waarschijnlijk onwel was geworden bij de nadering van het stoptonend sein. Al twee maal eerder die dag had de trein een snelremming gekregen doordat de dodemansknop niet op tijd was bediend. Verder bleek achteraf dat de machinist een hartkwaal had gehad, die van invloed op zijn bewustzijn kon zijn geweest.

Bronnen

Youtube

Vergelijkbare ongevallen

Andere ongevallen in de buurt