Bij Susteren botste een sneltrein uit Amsterdam achterop een stilstaande kolentrein. Vijf wagens van de kolentrein werden vernietigd, in de reizigerstrein ontstond brand en een vierwagenstel brandde volledig uit. De machinist en de conducteur van de sneltrein raakten lichtgewond.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Warmond 1980: Nabij Warmond botste een werktrein op een stilstaande zandtrein. Brokstukken van beide treinen kwamen terecht op de nevensporen, waar een Intercity en een stoptrein op in reden. De Intercity ontspoorde en kwam in een sloot terecht.
- Breukelen 1920: Bij station Breukelen botsten twee reizigerstreinen met elkaar. Eén reiziger kwam om het leven. Een van de machinisten had door gebrek aan wegbekendheid een onveilig sein gemist.
- Nijmegen 1979: Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Vork 1918: Bij station Vork, tussen Arnhem en Nijmegen, botsten twee goederentreinen op elkaar. Drie personeelsleden kwamen om het leven.
- Enschede 1990: In Enschede raakten vijf mensen gewond toen een trein op een andere, stilstaande trein botste. De treinen moest combineren, maar door de klap bij een snelheid van ca. 30 km/h, ontspoorde een van de stellen. De schade bedroeg minstens fl. 500.000.
- Breda 1857: Bij station Breda gleed een locomotief door op de draaischijf, ramde een stilstaande goederenwagon en eindigde uiteindelijk met die wagon in de gracht. De machinist en de stoker bleven ongedeerd, omdat ze op tijd van de loc konden afspringen.
- Deventer 1948 (maart): Ten oosten van station Deventer reden twee goederentreinen frontaal op elkaar in. Beide treinen ontspoorden en een aantal wagens vlogen in brand. Eén machinist raakte lichtgewond.
- Woensel 1957: Tussen Eindhoven en Best, nabij Woensel, reden twee treinen frontaal op elkaar. Zeven mensen kwamen om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door een onterecht afgegeven lastgeving.
- Weesp 1953: Bij station Weesp botste een expresse-trein in volle vaart achterop een langzaam rijdende reizigerstrein. Er vielen twee doden en een aantal gewonden. De botsing was veroorzaakt door een sein dat ten onrechte op veilig stond.
- Dodewaard 1975: Bij Dodewaard reden twee goederentreinen achter op elkaar. Beide treinen reden in de richting Rotterdam. Eén machinist raakte gewond.
Andere ongevallen in de buurt
- Nuth 1921 (16 km): Bij station Nuth botsten twee losse locomotieven op elkaar. Eén machinist kwam om het leven, drie andere personeelsleden raakten gewond. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat een van de locs een veilig sein kreeg terwijl een wissel verkeerd lag.
- Roermond 1942 (16 km): Op station Roermond werd door de seinwachter een verkeerd sein bediend, waardoor trein 7005 ontspoorde en in de rivier Roer belandde.
- Nuth 1914 (16 km): Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
- Roermond 1913 (17 km): Op station Roermond botsten twee goederentreinen door een verkeerde wisselstand op elkaar. Twee remmers van een van de treinen kwamen om het leven.
- Roermond 2003 (18 km): Op station Roermond botste een reizigerstrein frontaal op een goederentrein. Tientallen reizigers raakten gewond, de machinist bleek door een hartinfarct een rood sein te zijn gepasseerd en overleefde het ongeluk niet.
- Baexem 1967 (19 km): Op een overweg bij Baexem werd een vrachtwagen aangereden door een trein. Drie mensen kwamen om het leven.
- Haelen 1955 (19 km): Bij Haelen ontspoorde een reizigerstrein op een wissel, dat door de hitte was uitgezet. Ondanks de grote ravage vielen er slechts twee lichtgewonden.
- Haelen 1992 (19 km): Bij Haelen reed een Intercity in op een vrachtwagen, die stilstond op een overweg. De trein ontspoorde en er vielen vier gewonden.
- Herkenbosch 1940 (20 km): Tussen Herkenbosch en de Duitse grens reed een losse-loctrein frontaal op een tegenmoetkomende goederentrein. Beide machinisten kwamen om het leven.
- Heerlen 1955 (20 km): Bij Heerlen reden twee reizigerstreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen doden, maar wel tientallen gewonden. Het ongeluk was veroorzaakt door een seinmonteur, die een sein ten onrechte op veilig had gezet.