In station Utrecht kwam een Duitse trein met militairen terecht op een spoor waar trein 7015 stilstond. Bij de botsing kwamen twee mensen om het leven en vielen er tientallen gewonden.
Bronnen
- "Chronologisch overzicht van ernstige spoorwegongevallen in Nederland" (Wikipedia, vrijdag 27 juli 2007)
Vergelijkbare ongevallen
- Botlek 1986: Bij vertrek van het Rotterdamse rangeerterrein Botlek botste een goederentrein op een andere, binnenkomende goederentrein. Eén machinist kwam hierbij bekneld te zitten in zijn locomotief en overleed ter plaatse. De machinist van de andere trein raakte gewond. Er is geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het ongeval, maar de plaatselijke politie verklaarde dat een verkeerde wisselstand het ongeluk waarschijnlijk had veroorzaakt.
- Buinen 1921: In Buinen botste een zandtrein tegen een rangerende goederentrein, omdat een wissel in de verkeerde stand lag. Twee remmers raakten gewond.
- Dalfsen 1949: Op station Dalfsen reed een reizigerstrein, door een verkeerde wisselstand, op een stilstaande goederentrein. Drie reizigers raakten gewond.
- Exloo 1936: Op station Exloo botste de trein uit Coevorden op de trein uit Stadskanaal, die al stilstond. Er vielen drie lichtgewonden onder de reizigers. De oorzaak van de botsing was een verkeerde wisselstand: de treinen hadden elkaar moeten passeren, maar kwamen op hetzelfde spoor terecht.
- Gouda 1870: Op station Gouda kwam een reizigerstrein uit Amsterdam op een verkeerd spoor terecht en botste tegen een stilstaande locomotief. De machinist viel van de bok en raakte lichtgewond, evenals een reizigster.
- Gramsbergen 1949: Bij station Gramsbergen reed een goederentrein frontaal op een lege olietrein, die stond te wachten op de kruising met de tegentrein. De machinisten wisten zich te redden door van hun treinen te springen.
- Harderwijk 1864: Op station Harderwijk reed trein no. 4 door een verkeerde wisselstand een zijspoor op en botste op een stilstaande goederenwagon.
- Roermond 1913: Op station Roermond botsten twee goederentreinen door een verkeerde wisselstand op elkaar. Twee remmers van een van de treinen kwamen om het leven.
- Purmerend 1905: Op station Purmerend botste een reizigerstrein op een rangerende locomotief. In de verbrijzelde wagons kwam één reiziger om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door een verkeerde wisselstand.
- Veendam 1950: Bij station Veendam botste een goederentrein op een aantal opgestelde goederenwagons. De oorzaak was vermoedelijk een verkeerde wisselstand.
Andere ongevallen in de buurt
- Utrecht 1865 (0 km): Op station Utrecht botsten een goederentrein en een reizigerstrein op elkaar. Eén wagen werd vernield, er vielen drie gewonden.
- Utrecht 1926 (0 km): Op station Utrecht botsten een aankomende en een vertrekkende trein. Er ontspoorden een aantal wagens, maar er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1941 (december) (0 km): Bij station Utrecht botste een reizigerstrein op een opgesteld treinstel. De machinist kwam om het leven.
- Utrecht 1932 (0 km): Op station Utrecht botste een goederentrein op een aantal stilstaande wagons, die niet vrij stonden van het hoofdspoor. De trein ontspoorde en de treingeleider kwam om het leven.
- Utrecht 1959 (1 km): Bij station Utrecht Centraal ontspoorde een rangeertrein, die vervolgens een seinhuis ramde en deze compleet vernielde. De twee seinwachters raakten gewond.
- Utrecht 2001 (1 km): Op station Utrecht CS botsten twee reizigerstreinen, nadat een van de twee een rood sein had gemist. Er vielen drie gewonden.
- Utrecht 1856 (1 km): In Utrecht reed een goederentrein in de richting Arnhem in het bruggat van de geopende Jeremiebrug. De loc en de tender vielen in het water, evenals de machinist en de stoker, maar er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1966 (2 km): Bij Utrecht ontspoorde door een defect aan een as een goederentrein, die op weg was naar Beverwijk. Veertien wagens liepen uit de rails en vernielden spoor, bovenleiding en een seinpaal. Daarnaast werd ook een stilstaande wagon op een zijspoor geramd. Er vielen geen gewonden.
- Blauwkapel 1972 (3 km): Op knooppunt Blauwkapel reden twee goederentreinen elkaar in de flank. Een van de machinisten was door een rood sein gereden. Voor de botsing was hij nog van de trein gesprongen, waarbij hij gewond raakte.
- Vleuten 1942 (3 km): Bij Vleuten reed een internationale trein uit Den Haag achterop een stilstaande stoptrein. Er vielen twee doden en een tiental gewonden. De internationale trein was vermoedelijk door een onveilig sein gereden.