Op station Utrecht CS botsten twee reizigerstreinen, nadat een van de twee een rood sein had gemist. Er vielen drie gewonden.
Bronnen
- "Verouderd stopsysteem oorzaak treinongeluk" (Trouw, donderdag 14 juni 2001)
Vergelijkbare ongevallen
- Amersfoort 2006: Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Amsterdam 2004: Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
- Arnhem 2006: Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Breda 1894: Bij Breda botsten twee goederentreinen op elkaar. Er vielen twee doden.
- Ede 1926
- Delft 1941 (juni): Op station Delft reed een trein uit Rotterdam in op een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (augustus): Op station Delft botste een rangeertrein op een goederentrein uit Den Haag, die door een onveilig sein was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Maarn 1939: Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
- Leidschendam 1938: Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- Nuth 1914: Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
Andere ongevallen in de buurt
- Utrecht 1959 (0 km): Bij station Utrecht Centraal ontspoorde een rangeertrein, die vervolgens een seinhuis ramde en deze compleet vernielde. De twee seinwachters raakten gewond.
- Utrecht 1856 (0 km): In Utrecht reed een goederentrein in de richting Arnhem in het bruggat van de geopende Jeremiebrug. De loc en de tender vielen in het water, evenals de machinist en de stoker, maar er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1941 (december) (1 km): Bij station Utrecht botste een reizigerstrein op een opgesteld treinstel. De machinist kwam om het leven.
- Utrecht 1941 (september) (1 km): In station Utrecht kwam een Duitse trein met militairen terecht op een spoor waar trein 7015 stilstond. Bij de botsing kwamen twee mensen om het leven en vielen er tientallen gewonden.
- Utrecht 1966 (1 km): Bij Utrecht ontspoorde door een defect aan een as een goederentrein, die op weg was naar Beverwijk. Veertien wagens liepen uit de rails en vernielden spoor, bovenleiding en een seinpaal. Daarnaast werd ook een stilstaande wagon op een zijspoor geramd. Er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1865 (1 km): Op station Utrecht botsten een goederentrein en een reizigerstrein op elkaar. Eén wagen werd vernield, er vielen drie gewonden.
- Utrecht 1926 (1 km): Op station Utrecht botsten een aankomende en een vertrekkende trein. Er ontspoorden een aantal wagens, maar er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1932 (2 km): Op station Utrecht botste een goederentrein op een aantal stilstaande wagons, die niet vrij stonden van het hoofdspoor. De trein ontspoorde en de treingeleider kwam om het leven.
- Utrecht 1943 (2 km): Ten zuiden van station Utrecht botste de trein Eindhoven-Amsterdam op een goederentrein. Er vielen twee doden.
- Blauwkapel 1972 (4 km): Op knooppunt Blauwkapel reden twee goederentreinen elkaar in de flank. Een van de machinisten was door een rood sein gereden. Voor de botsing was hij nog van de trein gesprongen, waarbij hij gewond raakte.