Bij station Utrecht Centraal ontspoorde een rangeertrein, die vervolgens een seinhuis ramde en deze compleet vernielde. De twee seinwachters raakten gewond.
Bronnen
- "Trein reed seinhuis omver" (De Waarheid, maandag 12 oktober 1959)
Vergelijkbare ongevallen
- Halfweg 1966: Bij Halfweg ontspoorde een trein, die met 100 km/h door een wissel reed waar maar 45 km/h was toegestaan. De trein raakte drie bovenleidingportalen en kwam naast het talud terecht. Er vielen dertien gewonden, waarvan twee ernstig. De machinist werd veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf.
- Ede 1971: Bij Ede ontspoorden vijftien wagens van een lege ertstrein, waarschijnlijk door een te hoge snelheid. Het spoor en vijf bovenleidingportalen werden vernield.
- Rotterdam 1980: Bij Rotterdam ontspoorde een reizigerstrein omdat de machinist te snel over een wissel reed. De trein ramde twee pijlers van een viaduct, maar er vielen geen slachtoffers.
- Maassluis 1956: De boottrein van Amsterdam naar Hoek van Holland ontspoorde op een spoorbrug in Maassluis. De trein ramde bovenleidingportalen en een blokpost, maar er vielen slechts twee gewonden.
- Hallum 1927: Bij Hallum ontspoorde een locomotief op volle snelheid en reed de vaart in. Drie personeelsleden raakten gewond, net als een visser die geraakt werd.
- Zwolle 1912: Op station Zwolle ontspoorde een goederentrein, die vervolgens een voetgangersbrug raakte. De brug stortte in, maar er vielen geen gewonden.
- Oldebroek 1955: Bij Legerplaats Oldebroek ontspoorde een militaire trein met verlofgangers. In de ravage en de brand kwamen twee militairen om het leven. Het ongeluk was veroorzaakt doordat een wissel met te hoge snelheid werd bereden.
- Amsterdam 2005 (10 juni): Op Amsterdam Centraal ontspoorde een lege kolentrein. Vier dagen eerder waren beveiligingskabels beschadigd bij een andere ontsporing. Doordat deze niet veilig waren gerepareerd, kon de kolentrein een wissel berijden dat in een verkeerde stand lag.
- Nijkerk 1973: Een goederentrein ontspoorde tussen Nijkerk en Putten en vernielde kilometers aan spoor. Twee tegentreinen die de baan moesten schouwen, botsten achterop elkaar. Er vielen geen slachtoffers.
- Woerden 1936 (oktober): Bij Woerden ontspoorde een reizigerstrein, waarna een goederentrein op de rijtuigen inreed. Er vielen twee doden. De ontsporing was veroorzaakt door een te hoge snelheid.
Andere ongevallen in de buurt
- Utrecht 2001 (0 km): Op station Utrecht CS botsten twee reizigerstreinen, nadat een van de twee een rood sein had gemist. Er vielen drie gewonden.
- Utrecht 1856 (1 km): In Utrecht reed een goederentrein in de richting Arnhem in het bruggat van de geopende Jeremiebrug. De loc en de tender vielen in het water, evenals de machinist en de stoker, maar er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1941 (december) (1 km): Bij station Utrecht botste een reizigerstrein op een opgesteld treinstel. De machinist kwam om het leven.
- Utrecht 1941 (september) (1 km): In station Utrecht kwam een Duitse trein met militairen terecht op een spoor waar trein 7015 stilstond. Bij de botsing kwamen twee mensen om het leven en vielen er tientallen gewonden.
- Utrecht 1865 (1 km): Op station Utrecht botsten een goederentrein en een reizigerstrein op elkaar. Eén wagen werd vernield, er vielen drie gewonden.
- Utrecht 1926 (1 km): Op station Utrecht botsten een aankomende en een vertrekkende trein. Er ontspoorden een aantal wagens, maar er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1932 (1 km): Op station Utrecht botste een goederentrein op een aantal stilstaande wagons, die niet vrij stonden van het hoofdspoor. De trein ontspoorde en de treingeleider kwam om het leven.
- Utrecht 1966 (1 km): Bij Utrecht ontspoorde door een defect aan een as een goederentrein, die op weg was naar Beverwijk. Veertien wagens liepen uit de rails en vernielden spoor, bovenleiding en een seinpaal. Daarnaast werd ook een stilstaande wagon op een zijspoor geramd. Er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1943 (3 km): Ten zuiden van station Utrecht botste de trein Eindhoven-Amsterdam op een goederentrein. Er vielen twee doden.
- Blauwkapel 1972 (4 km): Op knooppunt Blauwkapel reden twee goederentreinen elkaar in de flank. Een van de machinisten was door een rood sein gereden. Voor de botsing was hij nog van de trein gesprongen, waarbij hij gewond raakte.