Bij de Watergraafsmeer reed een losse-loctrein door een rood sein en achterop een goederentrein. Er vielen geen gewonden, maar de ravage was enorm en het duurde een dag voor de sporen weer vrij waren.
Bronnen
- "Spoorwegongelukken bij Amsterdam" (De Maasbode, donderdag 24 februari 1938)
Vergelijkbare ongevallen
- Amersfoort 2006: Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Amsterdam 2004: Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
- Arnhem 2006: Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Breda 1894: Bij Breda botsten twee goederentreinen op elkaar. Er vielen twee doden.
- Ede 1926
- Delft 1941 (juni): Op station Delft reed een trein uit Rotterdam in op een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (augustus): Op station Delft botste een rangeertrein op een goederentrein uit Den Haag, die door een onveilig sein was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Maarn 1939: Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
- Leidschendam 1938: Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- Nuth 1914: Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
Andere ongevallen in de buurt
- Watergraafsmeer 1950 (1 km): Een reizigerstrein uit Amersfoort ontspoorde op een wissel bij de Watergraafsmeer. Er vielen zeven gewonden. De machinist was met zeker 90 km/u door een afleidend wissel gereden.
- Watergraafsmeer 1939 (1 km): Op de Watergraafsmeer botste, vermoedelijk door een verkeerde wisselstand, een rangerende goederentrein op stilstaande goederenwagons. Er vielen geen gewonden.
- Amsterdam 2008 (2 km): Bij Amsterdam Muiderpoort ontspoorde een goederentrein door een warmgelopen aspot. Er vielen geen gewonden, maar de schade liep in de miljoenen euro's.
- Duivendrecht 1971 (3 km): Op Eerste Pinksterdag 1971 reed een Intercity tussen de stations Duivendrecht en Amsterdam Amstel vol in op de achterkant van een internationale trein. In de achterste wagon vielen vijf doden en tientallen gewonden.
- Amsterdam 1974 (3 km): Tussen Amsterdam CS en Amsterdam Amstel botste een reizigerstrein achterop een andere, stilstaande reizigerstrein. Enkele reizigers raakten gewond. De treindienstleider had ten onrechte een sein veilig gegeven.
- Amsterdam 1907 (3 km): Bij Amsterdam ontspoorde een wagon van een goederentrein. De wagon viel om en kwam op een remmer terecht, die het niet overleefde.
- Amsterdam 1946 (3 km): De sneltrein uit Enschede ontspoorde vlak voor Amsterdam CS. De locomotief stortte van de spoordijk, waarbij de machinist om het leven kwam.
- Amsterdam 1934 (3 km): Op het Weesperpoortstation in Amsterdam botsten een dieseltrein en een stoomtrein op elkaar. De dieseltrein was door een onveilig sein vertrokken. Er vielen twaalf gewonden.
- Amsterdam 1956 (3 km): De sneltrein Amsterdam-Groningen ontspoorde en boorde zich in een tegemoetkomende stoptrein. Een reiziger van de stoptrein kwam om het leven. Een materiaaldefect was vermoedelijk de oorzaak.
- Amsterdam 2004 (4 km): Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.