Schalkwijk 1871
donderdag 25 mei 1871
Schalkwijk (Utrecht)
aanrijding object, ontsporing
door verkeerde wisselstand
1 doden, 3 gewonden
De sneltrein van Utrecht naar Leuven ontspoorde op het station van Schalkwijk. Door een verkeerde wisselstand was de trein op een zijspoor terechtgekomen. De stoker kwam om het leven.
e sneltrein van Utrecht naar Boxtel, die daar verder door zou gaan in de richting van Leuven, passeerde in de ochtend van 25 mei het station Schalkwijk. Doordat een wissel in de verkeerde stand lag, reed de trein met volle snelheid een veeverlaadspoor op en reed door de muur van een loods. De stoker werd op slag gedood en de machinist, die nog van de locomotief had kunnen springen, liep zware verwondingen op.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Rotterdam 1908: Een rangerende locomotief reed door een verkeerde wisselstand een kopspoor op en reed door het stootjuk. Drie medewerkers op de trein raakten gewond.
- Den Haag 1949: Aan de oostkant van Den Haag Hollands Spoor ontspoorde een rangerende trein, doordat een wissel onder de trein werd bediend. De trein ramde aan steunpilaar van een seinbrug, die daardoor over de gehele breedte van het emplacement naar beneden kwam. Er vielen geen gewonden.
- Elburg-Oldebroek 1910: Door een verkeerde wisselstand ramde de locomotief van een goederentrein het stationsgebouw van station Elburg-Oldebroek (tegenwoordig 't Harde). Er kwamen vier kalveren om het leven.
- Amsterdam 1965: Op Amsterdam Centraal ontspoorde een rangeerstel doordat een wissel onder de trein werd getrokken. Er vonden geen persoonlijk ongelukken plaats, maar zowel de trein als de infrastructuur liepen grote schade op.
- Groningen 1973 (oktober): Bij station Groningen ontspoorde een lege reizigerstrein omdat een wissel onder de trein werd omgelegd. De trein kwam tegen het Herewegviaduct tot stilstand, dat ontzet raakte. Er vielen geen gewonden.
- Amsterdam 1947: Een reizigerstrein ontspoorde op Amsterdam Centraal toen het wissel onder de trein werd omgelegd. De trein ramde een bovenleidingsmast, waardoor het hele emplacement zonder spanning kwam en diverse elektrische treinen strandden.
- Botlek 1986: Bij vertrek van het Rotterdamse rangeerterrein Botlek botste een goederentrein op een andere, binnenkomende goederentrein. Eén machinist kwam hierbij bekneld te zitten in zijn locomotief en overleed ter plaatse. De machinist van de andere trein raakte gewond. Er is geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het ongeval, maar de plaatselijke politie verklaarde dat een verkeerde wisselstand het ongeluk waarschijnlijk had veroorzaakt.
- Geldermalsen 1939: Op station Geldermalsen reed een reizigerstrein door een verkeerde wisselstand een spoor op waar een andere reizigerstrein stilstond. Bij de botsing raakte een conducteur licht gewond.
- Watergraafsmeer 1939: Op de Watergraafsmeer botste, vermoedelijk door een verkeerde wisselstand, een rangerende goederentrein op stilstaande goederenwagons. Er vielen geen gewonden.
- Geldrop 1961: Op station Geldrop botste een reizigerstrein op een stilstaande rangeerlocomotief. Eén reiziger kwam om het leven. De reizigerstrein was door een foute wisselstand op het verkeerde spoor terecht gekomen.
Andere ongevallen in de buurt
- Schalkwijk 1946 (1 km): Tussen Houten en Schalkwijk botste een trein op de achterkant van een goederentrein, waardoor een wagon werd verbrijzeld. Er vielen geen gewonden.
- Schalkwijk 1939 (2 km): Op een onbewaakte overweg boven Schalkwijk werd een vrachtwagen geramd door een sneltrein. Vier mensen waren op slag dood, één overleed later. Waarschijnlijk heeft de chauffeur van de vrachtwagen door het slechte weer de trein niet zien aankomen.
- Houten 1917 (2 km): Bij Houten ontspoorde een reizigerstrein. Er vielen elf gewonden, maar koningin Wilhelmina, die ook aan boord was, bleef ongedeerd.
- Culemborg 1950 (4 km): Bij Culemborg ontspoorde een goederentrein, doordat een van de assen was warmgelopen. Een tegemoetkomende goederentrein botste tegen de ontspoorde wagens. Er vielen geen gewonden.
- Bunnik 2025 (8 km): Op een overweg in Bunnik werd een stilgevallen graafmachine geramd door een Intercity. De treinmachinist raakte lichtgewond, maar de ravage was enorm.
- Utrecht 1943 (9 km): Ten zuiden van station Utrecht botste de trein Eindhoven-Amsterdam op een goederentrein. Er vielen twee doden.
- Utrecht 1989 (10 km): Vlakbij station Utrecht Lunetten ontspoorde een goederentrein op een wissel en kwam in botsing met een andere goederentrein.
- Utrecht 1966 (10 km): Bij Utrecht ontspoorde door een defect aan een as een goederentrein, die op weg was naar Beverwijk. Veertien wagens liepen uit de rails en vernielden spoor, bovenleiding en een seinpaal. Daarnaast werd ook een stilstaande wagon op een zijspoor geramd. Er vielen geen gewonden.
- Beesd 1967 (10 km): Bij station Beesd reden een personen- en een goederentrein frontaal tegen elkaar. Twee personeelsleden van de personentrein kwamen om het leven. De goederentrein was door een rood sein gereden.
- Utrecht 1856 (11 km): In Utrecht reed een goederentrein in de richting Arnhem in het bruggat van de geopende Jeremiebrug. De loc en de tender vielen in het water, evenals de machinist en de stoker, maar er vielen geen gewonden.