Bij station Groningen ontspoorde een lege reizigerstrein omdat een wissel onder de trein werd omgelegd. De trein kwam tegen het Herewegviaduct tot stilstand, dat ontzet raakte. Er vielen geen gewonden.
ij het omrangeren van een lege reizigerstrein legde de wisselwachter een wissel te snel om, waardoor het achterste deel van de trein op een ander spoor terecht kwam dan het voorste deel. Het middenstuk van de trein ramde een aantal pijlers van het Herewegviaduct. Drie pijlers werden volledig weggeslagen en een vierde werd zwaar beschadigd.
Het wegverkeer over het viaduct werd direct stilgelegd en het viaduct moest gestut worden voor de ongevalstrein kon worden opgeruimd. De betreffende wisselwachter, die volgens het Nieuwsblad van het Noorden bekend stond als "een van de beste en vlotst werkende van het station in Groningen", werd met ziekteverlof gestuurd.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Den Haag 1949: Aan de oostkant van Den Haag Hollands Spoor ontspoorde een rangerende trein, doordat een wissel onder de trein werd bediend. De trein ramde aan steunpilaar van een seinbrug, die daardoor over de gehele breedte van het emplacement naar beneden kwam. Er vielen geen gewonden.
- Elburg-Oldebroek 1910: Door een verkeerde wisselstand ramde de locomotief van een goederentrein het stationsgebouw van station Elburg-Oldebroek (tegenwoordig 't Harde). Er kwamen vier kalveren om het leven.
- Amsterdam 1965: Op Amsterdam Centraal ontspoorde een rangeerstel doordat een wissel onder de trein werd getrokken. Er vonden geen persoonlijk ongelukken plaats, maar zowel de trein als de infrastructuur liepen grote schade op.
- Amsterdam 1947: Een reizigerstrein ontspoorde op Amsterdam Centraal toen het wissel onder de trein werd omgelegd. De trein ramde een bovenleidingsmast, waardoor het hele emplacement zonder spanning kwam en diverse elektrische treinen strandden.
- Anna Paulowna 1915: Bij station Anna Paulowna ontspoorden twee wagens van een trein uit Amsterdam, omdat een wissel onder de trein werd omgelegd. Eén wagen boorde zich in een locomotief op een zijspoor, maar er vielen geen gewonden.
- Den Haag 1961: Bij station Den Haag Centraal ontspoorde de achterste bak van de trein uit Leeuwarden, omdat een wisselwachter een wissel te vroeg omlegde. De trein kwam tot stilstand tegen een opgestelde dieseltrein. Er vielen geen gewonden.
- Amsterdam 1903: Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een reizigerstrein, omdat het wissel te vroeg werd omgegooid. Er viel een lichtgewonde.
- Hattemerbroek 1915: Bij Hattemerbroek ontspoorde een aantal wagens van een sneltrein. Eén passagier kwam in de ravage om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door de wisselwachter, die een wissel omlegde waar de trein net over reed.
- Axel 1912: Even buiten station Axel ontspoorde een trein met spoorwegpersoneel. De stoker kwam om het leven, de machinist raakte gewond.
- Krommenie-Assendelft 1933: Bij station Krommenie-Assendelft ontspoorde door een foute wisselstand op hoge snelheid een reizigerstrein. Er vielen slechts drie lichtgewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- Groningen 1931 (0 km): Op het hoofdstation van Groningen botste een reizigerstrein frontaal op een rangerende goederentrein. In de reizigerstrein vielen drie doden. De goederentrein was door een stoptonend sein gereden.
- Groningen 1950 (2 km): Bij een fabrieksterrein in een Groningse woonwijk reed een trein een muur omver, waardoor zes kinderen om het leven kwamen.
- Groningen 1976 (3 km): Nabij Groningen ramde de stoptrein Groningen-Leeuwarden een truck met oplegger, die stilstond op een overweg. Er vielen twee gewonden in de trein, die door de klap ontspoorde.
- Waterhuizen 1940 (5 km): Bij Waterhuizen Aansluiting botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een stoptonend sein was gereden. Er vielen tien gewonden.
- Waterhuizen 1991 (6 km): Bij Waterhuizen Aansluiting ontspoorde een reizigerstrein doordat een wissel te snel werd bereden. Er vielen drie gewonden.
- Onnen 1990 (7 km): Op emplacement Onnen botste een locomotief tegen een goederentrein. Een ketelwagen met methanol werd geschampt, maar bleef heel. Wel werd een wagen met caustic soda lekgestoten. Er vielen geen gewonden.
- Sauwerd 1886 (9 km): Op station Sauwerd ontspoorden de laatste wagens van een reizigerstrein. Een conducteur kwam om het leven.
- Bedum 2004 (11 km): Bij de brug over het Boterdiep bij station Bedum raakte een passerende trein een boot, die te dicht bij de brug lag. De boot raakte licht beschadigd.
- Winsum 2016 (12 km): Bij Winsum botste een reizigerstrein tegen een vrachtwagen en ontspoorde. Er vielen tientallen lichtgewonden. De onbewaakte overweg was berucht en werd een maand later gesloten.
- Winsum 1980 (12 km): In dichte mist botsten twee treinen frontaal op elkaar ten zuiden van Winsum, op de lijn Sauwerd-Roodeschool. De ravage was enorm en negen personen kwamen om het leven. Het ongeval werd veroorzaakt doordat een van de treinen te vroeg vertrok uit Winsum, waar deze had moeten wachten op de kruising met de andere trein.