Op Amsterdam Centraal ontspoorde een rangeerstel doordat een wissel onder de trein werd getrokken. Er vonden geen persoonlijk ongelukken plaats, maar zowel de trein als de infrastructuur liepen grote schade op.
en lege trein, die naar het Bovendok werd gerangeerd, ontspoorde op het Westelijk Eiland. Het voorste stel verloor een draaistel en kwam dwars op het spoor te staan, waarbij een bovenleidingsmast werd geraakt. Hierdoor kwam het emplacement zonder bovenleidingsspanning te staan.
De trein was ontspoord omdat er tijdens het passeren een wissel werd omgelegd.
Bronnen
- "Treindeel op CS ontspoord" (Het Parool, zaterdag 24 juli 1965)
Vergelijkbare ongevallen
- Den Haag 1949: Aan de oostkant van Den Haag Hollands Spoor ontspoorde een rangerende trein, doordat een wissel onder de trein werd bediend. De trein ramde aan steunpilaar van een seinbrug, die daardoor over de gehele breedte van het emplacement naar beneden kwam. Er vielen geen gewonden.
- Elburg-Oldebroek 1910: Door een verkeerde wisselstand ramde de locomotief van een goederentrein het stationsgebouw van station Elburg-Oldebroek (tegenwoordig 't Harde). Er kwamen vier kalveren om het leven.
- Groningen 1973 (oktober): Bij station Groningen ontspoorde een lege reizigerstrein omdat een wissel onder de trein werd omgelegd. De trein kwam tegen het Herewegviaduct tot stilstand, dat ontzet raakte. Er vielen geen gewonden.
- Amsterdam 1947: Een reizigerstrein ontspoorde op Amsterdam Centraal toen het wissel onder de trein werd omgelegd. De trein ramde een bovenleidingsmast, waardoor het hele emplacement zonder spanning kwam en diverse elektrische treinen strandden.
- Anna Paulowna 1915: Bij station Anna Paulowna ontspoorden twee wagens van een trein uit Amsterdam, omdat een wissel onder de trein werd omgelegd. Eén wagen boorde zich in een locomotief op een zijspoor, maar er vielen geen gewonden.
- Den Haag 1961: Bij station Den Haag Centraal ontspoorde de achterste bak van de trein uit Leeuwarden, omdat een wisselwachter een wissel te vroeg omlegde. De trein kwam tot stilstand tegen een opgestelde dieseltrein. Er vielen geen gewonden.
- Amsterdam 1903: Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een reizigerstrein, omdat het wissel te vroeg werd omgegooid. Er viel een lichtgewonde.
- Hattemerbroek 1915: Bij Hattemerbroek ontspoorde een aantal wagens van een sneltrein. Eén passagier kwam in de ravage om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door de wisselwachter, die een wissel omlegde waar de trein net over reed.
- Axel 1912: Even buiten station Axel ontspoorde een trein met spoorwegpersoneel. De stoker kwam om het leven, de machinist raakte gewond.
- Krommenie-Assendelft 1933: Bij station Krommenie-Assendelft ontspoorde door een foute wisselstand op hoge snelheid een reizigerstrein. Er vielen slechts drie lichtgewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- Amsterdam 2005 (augustus) (0 km): Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een Intercity. Er raakte niemand gewond, maar de schade was aanzienlijk. De ontsporing was het gevolg van het duwen van materieel, een krappe S-bocht en de gereden snelheid.
- Amsterdam 2005 (10 juni) (0 km): Op Amsterdam Centraal ontspoorde een lege kolentrein. Vier dagen eerder waren beveiligingskabels beschadigd bij een andere ontsporing. Doordat deze niet veilig waren gerepareerd, kon de kolentrein een wissel berijden dat in een verkeerde stand lag.
- Amsterdam 2005 (6 juni) (0 km): Op station Amsterdam Centraal ontspoorden vijf wagens van een grindtrein, doordat een wielband van een wagen defect raakte. De wagens ploegden door de ballast en beschadigden kabels van de beveiliginginstallatie. Er vielen geen gewonden.
- Amsterdam 1947 (0 km): Een reizigerstrein ontspoorde op Amsterdam Centraal toen het wissel onder de trein werd omgelegd. De trein ramde een bovenleidingsmast, waardoor het hele emplacement zonder spanning kwam en diverse elektrische treinen strandden.
- Amsterdam 1925 (0 km): Een losse locomotief botste op Amsterdam Centraal op een stilstaande reizigerstrein. Er vielen zeven lichtgewonden.
- Amsterdam 1937 (1 km): Op station Amsterdam Centraal botste een elektrische trein op een stilstaande stoomtrein. Er vielen geen gewonden. De elektrische trein, die leeg was, kon niet meer op tijd remmen vanwege technische problemen.
- Amsterdam 1975 (1 km): In Amsterdam botste een internationale trein frontaal op een stoptrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist zou door rood hebben gereden.
- Amsterdam 2012 (1 km): Op 21 april 2012 botsten een Intercity en een Sprinter van de NS frontaal nabij het Amsterdamse Westerpark. Hierbij vielen tientallen gewonden, waarvan één persoon later overleed. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat de Sprinter een STS was gepasseerd en in de rijweg van de Intercity terechtkwam. Tekortkomingen in het ATB-systeem zorgden ervoor dat de machiniste van de Sprinter haar fout niet direct opmerkte.
- Amsterdam 2004 (1 km): Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
- Amsterdam 1903 (1 km): Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een reizigerstrein, omdat het wissel te vroeg werd omgegooid. Er viel een lichtgewonde.