Op Amsterdam Centraal ontspoorde een lege kolentrein. Vier dagen eerder waren beveiligingskabels beschadigd bij een andere ontsporing. Doordat deze niet veilig waren gerepareerd, kon de kolentrein een wissel berijden dat in een verkeerde stand lag.
Bronnen
- "Goederentrein ontspoord bij station Amsterdam Centraal" (De Volkskrant, vrijdag 10 juni 2005)
- "Geen gemeenschappelijke oorzaak treinontsporingen" (Infrasite, vrijdag 1 december 2006)
Vergelijkbare ongevallen
- Voorburg 2020: Vlak na vertrek uit Den Haag Centraal ontspoorde een reizigerstrein. De ontsporing veroorzaakte grote schade aan het spoor en werd veroorzaakt door een defect aan het remsysteem van de trein.
- Sint Hubert 1926: Tussen Haps en Mill bezweek de spoorbrug over de Raam het onder het gewicht van een passagierstrein. De locomotief kwam in het water terecht, maar er vielen geen gewonden. De brug had het begeven door het hoge water na de overstroming van de Maas.
- Houten 1917: Bij Houten ontspoorde een reizigerstrein. Er vielen elf gewonden, maar koningin Wilhelmina, die ook aan boord was, bleef ongedeerd.
- Helmond 1957: Bij Helmond ontspoorde een trein doordat de rails te los lagen. De trein greep een aantal baanwerkers, van wie er vier gewond raakten.
- Zevenaar 1902: Bij station Zevenaar ontspoorde een goederentrein omdat er tijdens het passeren een wissel werd omgelegd. De wisselwachter bleek te diep in het glaasje te hebben gekeken.
- Nieuwerbrug aan den Rijn 1902: Bij Nieuwerbrug aan den Rijn reed een trein in het gat van een geopende brug. De conducteur kwam om het leven.
- Heerlen 1955: Bij Heerlen reden twee reizigerstreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen doden, maar wel tientallen gewonden. Het ongeluk was veroorzaakt door een seinmonteur, die een sein ten onrechte op veilig had gezet.
- Hulshorst 1918: Bij Hulshorst ontspoorde een goederentrein, omdat het spoor was opgebroken bij werkzaamheden. Er vielen geen gewonden.
- Roermond 1942: Op station Roermond werd door de seinwachter een verkeerd sein bediend, waardoor trein 7005 ontspoorde en in de rivier Roer belandde.
- Hoek van Holland 1978: Bij station Hoek van Holland ontspoorde een reizigerstrein op een wissel. De voorste bak kantelde, waarbij drie passagiers gewond raakten. De trein ontspoorde omdat er tussendoor aan het wissel werd gewerkt.
Andere ongevallen in de buurt
- Amsterdam 2005 (augustus) (0 km): Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een Intercity. Er raakte niemand gewond, maar de schade was aanzienlijk. De ontsporing was het gevolg van het duwen van materieel, een krappe S-bocht en de gereden snelheid.
- Amsterdam 1965 (0 km): Op Amsterdam Centraal ontspoorde een rangeerstel doordat een wissel onder de trein werd getrokken. Er vonden geen persoonlijk ongelukken plaats, maar zowel de trein als de infrastructuur liepen grote schade op.
- Amsterdam 2005 (6 juni) (0 km): Op station Amsterdam Centraal ontspoorden vijf wagens van een grindtrein, doordat een wielband van een wagen defect raakte. De wagens ploegden door de ballast en beschadigden kabels van de beveiliginginstallatie. Er vielen geen gewonden.
- Amsterdam 1947 (0 km): Een reizigerstrein ontspoorde op Amsterdam Centraal toen het wissel onder de trein werd omgelegd. De trein ramde een bovenleidingsmast, waardoor het hele emplacement zonder spanning kwam en diverse elektrische treinen strandden.
- Amsterdam 1925 (0 km): Een losse locomotief botste op Amsterdam Centraal op een stilstaande reizigerstrein. Er vielen zeven lichtgewonden.
- Amsterdam 1937 (1 km): Op station Amsterdam Centraal botste een elektrische trein op een stilstaande stoomtrein. Er vielen geen gewonden. De elektrische trein, die leeg was, kon niet meer op tijd remmen vanwege technische problemen.
- Amsterdam 1975 (1 km): In Amsterdam botste een internationale trein frontaal op een stoptrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist zou door rood hebben gereden.
- Amsterdam 2004 (1 km): Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
- Amsterdam 2012 (1 km): Op 21 april 2012 botsten een Intercity en een Sprinter van de NS frontaal nabij het Amsterdamse Westerpark. Hierbij vielen tientallen gewonden, waarvan één persoon later overleed. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat de Sprinter een STS was gepasseerd en in de rijweg van de Intercity terechtkwam. Tekortkomingen in het ATB-systeem zorgden ervoor dat de machiniste van de Sprinter haar fout niet direct opmerkte.
- Amsterdam 1903 (1 km): Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een reizigerstrein, omdat het wissel te vroeg werd omgegooid. Er viel een lichtgewonde.