Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
Bronnen
- "Electrische trein rijdt bij het station Maarn op een zandtrein" (Utrechts Volksblad, dinsdag 7 februari 1939)
Vergelijkbare ongevallen
- Amersfoort 2006: Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Amsterdam 2004: Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
- Arnhem 2006: Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Breda 1894: Bij Breda botsten twee goederentreinen op elkaar. Er vielen twee doden.
- Ede 1926: Op station Ede botsten twee goederentreinen op elkaar nadat een van de twee machinisten een onveilig sein was gepasseerd. Eén van de treinen kantelde, maar er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (juni): Op station Delft reed een trein uit Rotterdam in op een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (augustus): Op station Delft botste een rangeertrein op een goederentrein uit Den Haag, die door een onveilig sein was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Leidschendam 1938: Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- Nuth 1914: Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
- Vught 1932: Bij Vught reed een goederentrein door drie stoptonende seinen en reed een andere goederentrein in de flank. Een remmer kwam om het leven.
Andere ongevallen in de buurt
- Maarsbergen 1865 (4 km): Doordat de machinist van een goederentrein in de mist een sein had gemist, botste hij op station Maarsbergen tegen een stilstaande goederentrein. Een aantal wagens ontspoorden, maar er vielen geen gewonden. De conducteur van de stilstaande trein had op de achterste wagen dienst moeten doen, maar had zich verslapen en ontsnapte daarmee aan de dood.
- Amersfoort 2006 (10 km): Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Amersfoort 1942 (10 km): Op station Amersfoort schoot de trein uit Amsterdam door het stootjuk, doordat de remmen niet goed werkten. De locomotief vernielde een muurtje en kwam bij de trap tot stilstand. Eén reiziger werd geraakt door de instortende stationskap en raakte gewond.
- Amersfoort 1996 (10 km): Op station Amersfoort reed een passagierstrein door een stootjuk, het perron op. De machinist raakte lichtgewond.
- Amersfoort 2004 (10 km): Op station Amersfoort botste een sneltrein op een rangerende trein. Er vielen geen gewonden.
- Amersfoort 1937 (10 km): Bij station Amersfoort botste een binnenkomende goederentrein op een stilstaande. Diverse wagens werden vernield, maar er vielen geen gewonden. De goederentrein had een veilig sein gekregen terwijl het aankomstspoor niet vrij was.
- Bunnik 2025 (10 km): Op een overweg in Bunnik werd een stilgevallen graafmachine geramd door een Intercity. De treinmachinist raakte lichtgewond, maar de ravage was enorm.
- Houten 1917 (13 km): Bij Houten ontspoorde een reizigerstrein. Er vielen elf gewonden, maar koningin Wilhelmina, die ook aan boord was, bleef ongedeerd.
- Schalkwijk 1939 (13 km): Op een onbewaakte overweg boven Schalkwijk werd een vrachtwagen geramd door een sneltrein. Vier mensen waren op slag dood, één overleed later. Waarschijnlijk heeft de chauffeur van de vrachtwagen door het slechte weer de trein niet zien aankomen.
- Schalkwijk 1946 (13 km): Tussen Houten en Schalkwijk botste een trein op de achterkant van een goederentrein, waardoor een wagon werd verbrijzeld. Er vielen geen gewonden.