Op station Amersfoort reed een passagierstrein door een stootjuk, het perron op. De machinist raakte lichtgewond.
e stoptrein Enkhuizen-Amersfoort reed op een kopspoor te Amersfoort door het stootjuk en eindigde op een trap. Alleen de machinist raakte lichtgewond. Doordat de bovenleiding beschadigd raakte, lag het treinverkeer van en naar Amersfoort urenlang stil.
Bij nader onderzoek bleek dat de machinist een korte "wegraking" had gehad bij het binnenrijden van het station, veroorzaakt door verborgen hartproblemen.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Maastricht 2007: Op station Maastricht reed een Intercity door een stootjuk en ramde een perron. Er vielen vijf gewonden.
- Hoek van Holland 1914: Op station Hoek van Holland weigerden de remmen van een binnenkomende reizigerstrein, die daarop door het stootjuk reed en het stationsgebouw inreed. In het gebouw raakten drie mensen gewond, op de trein liep de hoofdconducteur lichte verwondingen op.
- Zandvoort 1928: Op station Zandvoort reed een trein door het stootjuk in en ramde het stationsgebouw. Er kwamen twee mensen om het leven.
- Vlissingen 1899: Op station Vlissingen schoot een trein door het stootjuk heen en boorde zich in het stationsgebouw. Er vielen drie doden.
- Leeuwarden 1994: Tussen Tytsjerk en Leeuwarden botste een leeg-materieeltrein op een kudde koeien. Vier treinstellen ontspoorden, de infrastructuur werd zwaar beschadigd. Er vielen geen gewonden.
- Maastricht 2006: Op station Maastricht botste een reizigerstrein op een andere, stilstaande trein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist verklaarde een black-out te hebben gehad, waardoor hij niet had geremd bij het combineren van de treinen.
- Venlo 1963: In Venlo ging een opgestelde locomotief aan de rol omdat de handrem niet goed was vastgezet. De loc reed van een in aanbouw zijnde brug af en landde op een lager gelegen fietspad, waar hij net twee passerende fietsers miste.
- Barendrecht 2009: Op 24 september 2009 botsten nabij Barendrecht twee goederentreinen frontaal op elkaar. Een passerende Intercity reed in op de brokstukken. De machinist van één van de goederentreinen kwam om het leven. Hij bleek ook de veroorzaker te zijn van het ongeluk: hij was een STS gepasseerd waardoor zijn trein in de rijweg van de andere goederentrein terechtkwam.
- Halfweg 1966: Bij Halfweg ontspoorde een trein, die met 100 km/h door een wissel reed waar maar 45 km/h was toegestaan. De trein raakte drie bovenleidingportalen en kwam naast het talud terecht. Er vielen dertien gewonden, waarvan twee ernstig. De machinist werd veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf.
- Ede 1971: Bij Ede ontspoorden vijftien wagens van een lege ertstrein, waarschijnlijk door een te hoge snelheid. Het spoor en vijf bovenleidingportalen werden vernield.
Andere ongevallen in de buurt
- Amersfoort 1942 (0 km): Op station Amersfoort schoot de trein uit Amsterdam door het stootjuk, doordat de remmen niet goed werkten. De locomotief vernielde een muurtje en kwam bij de trap tot stilstand. Eén reiziger werd geraakt door de instortende stationskap en raakte gewond.
- Amersfoort 1937 (0 km): Bij station Amersfoort botste een binnenkomende goederentrein op een stilstaande. Diverse wagens werden vernield, maar er vielen geen gewonden. De goederentrein had een veilig sein gekregen terwijl het aankomstspoor niet vrij was.
- Amersfoort 2006 (0 km): Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Hooglanderveen 1975 (6 km): Op een onbewaakte overweg in Hooglanderveen werd een auto aangereden door een zandtrein. Alle vijf inzittenden van de auto kwamen om het leven.
- Baarn 1999 (8 km): Bij Baarn ontspoorde een reizigerstrein op een wissel door een defect in een van de wielen. Er vielen geen gewonden.
- Maarn 1939 (10 km): Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
- Maarsbergen 1865 (11 km): Doordat de machinist van een goederentrein in de mist een sein had gemist, botste hij op station Maarsbergen tegen een stilstaande goederentrein. Een aantal wagens ontspoorden, maar er vielen geen gewonden. De conducteur van de stilstaande trein had op de achterste wagen dienst moeten doen, maar had zich verslapen en ontsnapte daarmee aan de dood.
- Barneveld 1963 (15 km): Bij Barneveld ontspoorde een goederentrein door een warmgelopen aspot. Er ontstond een enorme ravage en de schade aan het spoor bedroeg minstens fl. 600.000.
- Hilversum 1949 (15 km): Op station Hilversum ontspoorde een reizigerstrein, omdat de trein te snel reed. Er vielen een aantal lichtgewonden, maar de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
- Nijkerk 1973 (15 km): Een goederentrein ontspoorde tussen Nijkerk en Putten en vernielde kilometers aan spoor. Twee tegentreinen die de baan moesten schouwen, botsten achterop elkaar. Er vielen geen slachtoffers.