Rotterdam 1982
maandag 27 december 1982
Rotterdam (Zuid-Holland)
botsing trein-trein, ontsporing
door STS-passage
3 doden, 9 gewonden

Op derde Kerstdag 1982 botsten nabij de Schiebrug in Rotterdam een internationale trein en een stoptrein frontaal op elkaar. Er vielen drie doden. Vermoed wordt dat de machinist van de stoptrein een rood sein was gepasseerd.

De internationale trein Warschau-Hoek van Holland was tien minuten te laat vertrokken uit Utrecht, doordat bij de locomotief een luchtlekkage verholpen moest worden. Na vertrek uit Rotterdam moest de trein een paar sporen doorwisselen om op de Hoekse Lijn uit te komen. De stoptrein uit Amsterdam liep hierdoor voor een rood sein, maar reed door. De twee treinen raakten elkaar zo goed als frontaal.

Door de enorme klap (naar schatting reed de stoptrein 90 km/h) werd het Mat '64 uit Amsterdam uiteengereten en omhoog gedrukt. In deze stoptrein vielen dan ook de drie doden, waaronder de machinist. Het duurde uren voordat alle overlevenden uit de wrakstukken waren bevrijd en het opruimen van de ravage nam dagen in beslag.

Door de dood van de machinist van de stoptrein heeft de Ongevallenraad, die een onderzoek had ingesteld, niet met zekerheid kunnen concluderen dat de stoptrein een STS had gepasseerd, maar achtte die kans wel groot. De machinist van de internationale trein heeft op een hoorzitting verklaard dat hij enkel veilige seinbeelden had gezien.

Een grote factor in het ontstaan van de ramp was het ontbreken van het ATB-systeem op de betreffende sporen. ATB was toen nog in aanleg en niet alle sporen in Nederland waren hier al van voorzien. Daarnaast had de treindienstleider van dienst wel gezien dat de stoptrein veel te snel ging om nog te kunnen stoppen voor het rode sein, maar door het ontbreken van een communicatiemiddel had hij de machinist niet meer kunnen waarschuwen. Het Telerail-systeem, waarmee dat wel had gekund, werd pas jaren later ingevoerd.

Bronnen

Vergelijkbare ongevallen

Andere ongevallen in de buurt