Kijkuit 1912
maandag 8 april 1912
Kijkuit (Zeeland)
botsing trein-trein, ontsporing
door weersomstandigheden, onterechte toestemming tot rijden
1 doden, 2 gewonden
Op het station van Kijkuit botste een reizigerstrein op een aantal goederenwagons, die door de wind het hoofdspoor op waren geblazen. De machinist kwam om het leven.
oor een storm schoten 32 goederenwagons op een zijspoor van station Kijkuit door de remsloffen en rolden het hoofdspoor op. Daar werden ze geramd door een personentrein. De locomotief kantelde, waarbij de machinist om het leven kwam.
Enkele maanden later werd de stationschef van Kijkuit vrijgesproken van schuld aan het ongeluk. Hij had voor het veilig zetten van het inrijdsein nog gecontroleerd of het hoofdspoor vrij was. Daarnaast waren de gebruikte remsloffen tot dan toe altijd afdoende geweest om wagons op hun plek te houden.
Bronnen
- "Het spoorwegongeluk bij Kijkuit" (De Tijd, donderdag 11 april 1912)
- "Het spoorwegongeluk bij Kijkuit" (Middelburgsche Courant, zaterdag 15 juni 1912)
Vergelijkbare ongevallen
- Haarlem 1912: Bij station Haarlem botste een goederentrein op een stilstaande locomotief. Er vielen geen gewonden, maar de ravage was groot. De loc bleek op het hoofdspoor terecht te zijn gekomen door een verkeerde wisselstand.
- Lunteren 1981: Op station Lunteren wist een machinist, door de gladde rails, zijn trein niet op tijd voor een rood sein te stoppen. De trein gleed door en botste frontaal op een tegemoetkomende trein. Er vielen zes lichtgewonden.
- Coevorden 1938: Op station Coevorden ging een goederenwagon door de harde wind aan de rol en botste op de vrije baan richting Dalen op een tegemoetkomende goederentrein. Er vielen geen gewonden, maar de wagon was "deerlijk gehavend".
- Halfweg 1938: Bij Halfweg reden twee werktreinen op elkaar. De machinist van een trein uit Amsterdam had in de dichte mist de andere, stilstaande trein niet opgemerkt en botste er met een flinke vaart op. Er vielen geen gewonden.
- Elburg-Epe 1866: Op station Hattem werd een wagon door de harde wind van zijn plek geblazen. De wagon rolde naar station Elburg-Epe, waar hij in botsing kwam met een reizigerstrein. Er vielen geen gewonden.
- Oisterwijk 1866: Een in Rijen opgestelde goederenwagon ging door de harde wind aan de rol. De wagen rolde door Tilburg en Oisterwijk en botste tegen een tegemoetkomende trein. De wagen werd vernield en de locomotief van de trein raakte beschadigd.
- Heerenveen 1927: In Heerenveen botste een sneltrein op een aantal goederenwagons. De machinist kwam om het leven.
- Zenderen 1972: Tussen Almelo en Hengelo reed een goederentrein achterop een andere, stilstaande goederentrein. Beide treinen ontspoorden. De voorste trein stond stil vanwege een defect en de achterste trein had toestemming gekregen om een rood sein te passeren.
- Amersfoort 1937: Bij station Amersfoort botste een binnenkomende goederentrein op een stilstaande. Diverse wagens werden vernield, maar er vielen geen gewonden. De goederentrein had een veilig sein gekregen terwijl het aankomstspoor niet vrij was.
- Bergen op Zoom 1906: Ten zuiden van station Bergen op Zoom reed een posttrein vol in op een rangerende goederentrein. Er vielen vijf gewonden. De posttrein had ten onrechte veilig sein gekregen.
Andere ongevallen in de buurt
- Axel 1912 (5 km): Even buiten station Axel ontspoorde een trein met spoorwegpersoneel. De stoker kwam om het leven, de machinist raakte gewond.
- Oostdijk 1971 (21 km): Tussen Oostdijk en Krabbendijke ontspoorde een Intercity, die met hoge snelheid tegen een vloeddeur was aangereden. De deur was losgeslagen in een storm. Er vielen 23 gewonden onder de treinpassagiers.
- Rilland 1988 (21 km): Op 1 juni 1988 botste een reizigerstrein achterop een stilstaande goederentrein nabij station Rilland-Bath. 3 mensen kwamen om het leven, waaronder de machinist van de reizigerstrein. Na onderzoek bleek de reizigerstrein een stoptonend sein te hebben gepasseerd.
- Rilland-Bath 1968 (21 km): Op een bewaakte overweg bij Rilland-Bath werd een vrachtwagen gegrepen door een reizigerstrein. De vrachtwagenchauffeur kwam om het leven, de machinist en vier treinpassagiers raakten gewond toen de trein ontspoorde en de vrachtwagen een groot gat in de zijkant van de trein sloeg.
- Kruiningen-Yerseke 1949 (22 km): Bij station Kruiningen-Yerseke werd een autobus aangereden door een reizigerstrein, omdat de overwegbomen niet waren gesloten. In de bus kwam een passagier om het leven. De trein ontspoorde en kantelde, waarbij de machinist gewond raakte.
- Goes 1956 (25 km): Bij station Goes ramde een werktrein een stootjuk en twee goederenwagons. Vervolgens veroorzaakte de trein de ontsporing van een dieselloc met rijtuig. Er vielen geen gewonden.
- Vlissingen-Oost 1990 (25 km): In het Sloegebied bij Nieuwdorp botste een rangeerlocomotief op de achterste wagen van een stilstaande trein. De geraakte ketelwagen bevatte LPG, maar raakte niet lek. Er vielen geen gewonden.
- 's-Heer Arendskerke 1958 (27 km): Bij 's-Heer Arendskerke, tussen Goes en Vlissingen, werd een auto aangereden door een trein, nadat het voertuig op een overweg van de weg was geraakt. Er vielen geen gewonden, maar doordat de trein ontspoorde, raakte de spoorbaan over honderden meters beschadigd.
- Vlissingen-Oost 2017 (27 km): In het Sloegebied bij Nieuwdorp ontspoorden twee ketelwagens gevuld met LPG van een goederentrein. Een van de wagens kantelde, maar er ontstond geen lekkage. De ontsporing was veroorzaakt door kapotte dwarsliggers.
- Eindewege/Goes 1976 (28 km): In de ochtend van 27 oktober 1976 reed de stoptrein van Goes naar Middelburg met volle snelheid achterop een stilstaande goederentrein. Zeven personen kwamen om het leven, nog eens acht raakten gewond.