Even buiten station Axel ontspoorde een trein met spoorwegpersoneel. De stoker kwam om het leven, de machinist raakte gewond.
en reizigerstrein met tachtig spoorwerkers, die van station Axel moest vertrekken in de richting van Hulst, werd door een verkeerde wisselstand niet naar het hoofdspoor geleid, maar kwam op een doodlopend zijspoor terecht. Daar liep de trein uit de rails en de locomotief kantelde. De stoker kwam onder de locomotief terecht en was op slag dood, de machinist brak een been.
Een maand later stond de stationschef terecht voor zijn aandeel in het ongeval. Hij zou de trein hebben laten vertrekken zonder de stand van de wissels te controleren en daarnaast hebben verzuimd duidelijke instructies aan de wisselwacht te geven. Hij werd vrijgesproken omdat zijn schuld niet onomstotelijk bewezen kon worden.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Amsterdam 1903: Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een reizigerstrein, omdat het wissel te vroeg werd omgegooid. Er viel een lichtgewonde.
- Hattemerbroek 1915: Bij Hattemerbroek ontspoorde een aantal wagens van een sneltrein. Eén passagier kwam in de ravage om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door de wisselwachter, die een wissel omlegde waar de trein net over reed.
- Krommenie-Assendelft 1933: Bij station Krommenie-Assendelft ontspoorde door een foute wisselstand op hoge snelheid een reizigerstrein. Er vielen slechts drie lichtgewonden.
- Sauwerd 1886: Op station Sauwerd ontspoorden de laatste wagens van een reizigerstrein. Een conducteur kwam om het leven.
- Roosendaal 1880: In Roosendaal belandde een internationale trein met volle snelheid op een draaischijf en belandde aan de andere kant in een weiland. De machinist kwam om het leven.
- Lage Zwaluwe 1993: Bij Lage Zwaluwe ontspoorde een goederentrein met gevaarlijke stoffen op een wissel. Er vielen geen gewonden, maar er kwam wel een kleine hoeveelheid van een brandgevaarlijke stof vrij.
- Zevenaar 1902: Bij station Zevenaar ontspoorde een goederentrein omdat er tijdens het passeren een wissel werd omgelegd. De wisselwachter bleek te diep in het glaasje te hebben gekeken.
- Den Haag 1949: Aan de oostkant van Den Haag Hollands Spoor ontspoorde een rangerende trein, doordat een wissel onder de trein werd bediend. De trein ramde aan steunpilaar van een seinbrug, die daardoor over de gehele breedte van het emplacement naar beneden kwam. Er vielen geen gewonden.
- Elburg-Oldebroek 1910: Door een verkeerde wisselstand ramde de locomotief van een goederentrein het stationsgebouw van station Elburg-Oldebroek (tegenwoordig 't Harde). Er kwamen vier kalveren om het leven.
- Amsterdam 1965: Op Amsterdam Centraal ontspoorde een rangeerstel doordat een wissel onder de trein werd getrokken. Er vonden geen persoonlijk ongelukken plaats, maar zowel de trein als de infrastructuur liepen grote schade op.
Andere ongevallen in de buurt
- Kijkuit 1912 (5 km): Op het station van Kijkuit botste een reizigerstrein op een aantal goederenwagons, die door de wind het hoofdspoor op waren geblazen. De machinist kwam om het leven.
- Oostdijk 1971 (23 km): Tussen Oostdijk en Krabbendijke ontspoorde een Intercity, die met hoge snelheid tegen een vloeddeur was aangereden. De deur was losgeslagen in een storm. Er vielen 23 gewonden onder de treinpassagiers.
- Vlissingen-Oost 1990 (23 km): In het Sloegebied bij Nieuwdorp botste een rangeerlocomotief op de achterste wagen van een stilstaande trein. De geraakte ketelwagen bevatte LPG, maar raakte niet lek. Er vielen geen gewonden.
- Kruiningen-Yerseke 1949 (24 km): Bij station Kruiningen-Yerseke werd een autobus aangereden door een reizigerstrein, omdat de overwegbomen niet waren gesloten. In de bus kwam een passagier om het leven. De trein ontspoorde en kantelde, waarbij de machinist gewond raakte.
- Rilland 1988 (24 km): Op 1 juni 1988 botste een reizigerstrein achterop een stilstaande goederentrein nabij station Rilland-Bath. 3 mensen kwamen om het leven, waaronder de machinist van de reizigerstrein. Na onderzoek bleek de reizigerstrein een stoptonend sein te hebben gepasseerd.
- Rilland-Bath 1968 (24 km): Op een bewaakte overweg bij Rilland-Bath werd een vrachtwagen gegrepen door een reizigerstrein. De vrachtwagenchauffeur kwam om het leven, de machinist en vier treinpassagiers raakten gewond toen de trein ontspoorde en de vrachtwagen een groot gat in de zijkant van de trein sloeg.
- Vlissingen-Oost 2017 (25 km): In het Sloegebied bij Nieuwdorp ontspoorden twee ketelwagens gevuld met LPG van een goederentrein. Een van de wagens kantelde, maar er ontstond geen lekkage. De ontsporing was veroorzaakt door kapotte dwarsliggers.
- Goes 1956 (25 km): Bij station Goes ramde een werktrein een stootjuk en twee goederenwagons. Vervolgens veroorzaakte de trein de ontsporing van een dieselloc met rijtuig. Er vielen geen gewonden.
- 's-Heer Arendskerke 1958 (26 km): Bij 's-Heer Arendskerke, tussen Goes en Vlissingen, werd een auto aangereden door een trein, nadat het voertuig op een overweg van de weg was geraakt. Er vielen geen gewonden, maar doordat de trein ontspoorde, raakte de spoorbaan over honderden meters beschadigd.
- Eindewege/Goes 1976 (27 km): In de ochtend van 27 oktober 1976 reed de stoptrein van Goes naar Middelburg met volle snelheid achterop een stilstaande goederentrein. Zeven personen kwamen om het leven, nog eens acht raakten gewond.