Krommenie-Assendelft 1933
dinsdag 30 mei 1933
Krommenie-Assendelft (Noord-Holland)
ontsporing
door verkeerde wisselstand
3 gewonden
Bij station Krommenie-Assendelft ontspoorde door een foute wisselstand op hoge snelheid een reizigerstrein. Er vielen slechts drie lichtgewonden.
e trein Uitgeest-Amsterdam liep een halve kilometer voorbij Krommenie-Assendelft uit de rails, omdat een wissel naar een derde spoor verkeerd lag. De voorste bak van de trein stortte van de spoordijk af en kwam deels in een sloot terecht, de tweede en de derde bakken draaiden en kwamen dwars op het spoor te staan. De vierde bak ontspoorde wel, maar kwam redelijk recht tot stilstand.
De toegesnelde hulpdiensten verwachtten een groot aantal slachtoffers, gezien de ravage, maar er vielen slechts drie gewonden. Een van hen zat bekneld en had zijn arm gebroken, maar kon na bevrijd te zijn zelf naar de ambulance lopen.
Bronnen
- "Electrische trein in volle vaart uit de rails gevlogen" (Het Volk, woensdag 31 mei 1933)
Vergelijkbare ongevallen
- Amsterdam 1903: Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een reizigerstrein, omdat het wissel te vroeg werd omgegooid. Er viel een lichtgewonde.
- Hattemerbroek 1915: Bij Hattemerbroek ontspoorde een aantal wagens van een sneltrein. Eén passagier kwam in de ravage om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door de wisselwachter, die een wissel omlegde waar de trein net over reed.
- Axel 1912: Even buiten station Axel ontspoorde een trein met spoorwegpersoneel. De stoker kwam om het leven, de machinist raakte gewond.
- Sauwerd 1886: Op station Sauwerd ontspoorden de laatste wagens van een reizigerstrein. Een conducteur kwam om het leven.
- Roosendaal 1880: In Roosendaal belandde een internationale trein met volle snelheid op een draaischijf en belandde aan de andere kant in een weiland. De machinist kwam om het leven.
- Lage Zwaluwe 1993: Bij Lage Zwaluwe ontspoorde een goederentrein met gevaarlijke stoffen op een wissel. Er vielen geen gewonden, maar er kwam wel een kleine hoeveelheid van een brandgevaarlijke stof vrij.
- Zevenaar 1902: Bij station Zevenaar ontspoorde een goederentrein omdat er tijdens het passeren een wissel werd omgelegd. De wisselwachter bleek te diep in het glaasje te hebben gekeken.
- Den Haag 1949: Aan de oostkant van Den Haag Hollands Spoor ontspoorde een rangerende trein, doordat een wissel onder de trein werd bediend. De trein ramde aan steunpilaar van een seinbrug, die daardoor over de gehele breedte van het emplacement naar beneden kwam. Er vielen geen gewonden.
- Elburg-Oldebroek 1910: Door een verkeerde wisselstand ramde de locomotief van een goederentrein het stationsgebouw van station Elburg-Oldebroek (tegenwoordig 't Harde). Er kwamen vier kalveren om het leven.
- Amsterdam 1965: Op Amsterdam Centraal ontspoorde een rangeerstel doordat een wissel onder de trein werd getrokken. Er vonden geen persoonlijk ongelukken plaats, maar zowel de trein als de infrastructuur liepen grote schade op.
Andere ongevallen in de buurt
- Zaandam 1993 (4 km): Een reizigerstrein ontspoorde in Zaandam nadat een auto zich in de zijkant van de trein had geboord. Eén treinreiziger kwam om het leven en tientallen raakten gewond, evenals de automobilist.
- Zaandam 1939 (5 km): Op station Zaandam werd een lege reizigerstrein achteruit het bruggat van de openstaande brug over de Papenpadsloot in gereden. De achterste rijtuigen kwamen op een passerende schuit en tegen de brug tot stilstand. Er vielen geen gewonden.
- Beverwijk 1965 (9 km): Op station Beverwijk botste een reizigerstrein frontaal op een tegemoetkomende goederentrein. Er vielen veertien gewonden. De machinist van de reizigerstrein was een rood sein gepasseerd.
- Purmerend 1905 (12 km): Op station Purmerend botste een reizigerstrein op een rangerende locomotief. In de verbrijzelde wagons kwam één reiziger om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door een verkeerde wisselstand.
- Halfweg 1966 (12 km): Bij Halfweg ontspoorde een trein, die met 100 km/h door een wissel reed waar maar 45 km/h was toegestaan. De trein raakte drie bovenleidingportalen en kwam naast het talud terecht. Er vielen dertien gewonden, waarvan twee ernstig. De machinist werd veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf.
- Halfweg 1972 (12 km): Bij station Halfweg reed een goederentrein door rood en ontspoorde. De locomotief kwam in de sloot terecht en zakte zo ver weg in de modder, dat hij niet meer geborgen kon worden.
- Halfweg 1938 (12 km): Bij Halfweg reden twee werktreinen op elkaar. De machinist van een trein uit Amsterdam had in de dichte mist de andere, stilstaande trein niet opgemerkt en botste er met een flinke vaart op. Er vielen geen gewonden.
- Sloterdijk 1967 (12 km): Bij station Sloterdijk werd een kraanwagen van de politie geramd door een reizigerstrein. De trein ontspoorde, maar er vielen geen slachtoffers.
- Sloterdijk 1957 (12 km): Nabij station Amsterdam Sloterdijk werd een vrachtwagen aangereden door een sneltrein doordat de overwegwachter de spoorbomen te vroeg had geopend. Twee inzittenden van de vrachtauto kwamen om het leven.
- Sloterdijk 1951 (12 km): Bij station Sloterdijk ontspoorde en kantelde een reizigerstrein, door een defecte wielband. De materiële schade was groot, maar er vielen nauwelijks gewonden.