Amsterdam 2005 (augustus)
maandag 15 augustus 2005
Amsterdam (Noord-Holland)
ontsporing
door materieelinzet, snelheid

Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een Intercity. Er raakte niemand gewond, maar de schade was aanzienlijk. De ontsporing was het gevolg van het duwen van materieel, een krappe S-bocht en de gereden snelheid.

NS Reizigers reed sinds twee jaar met duw-trek-materieel: aan één kant van de trein bevond zich de locomotief, aan de andere kant een stuurstand van waaruit de trein ook bestuurd kon worden. Met deze combinatie kon een trein makkelijk van rijrichting wisselen zonder dat de loc moest "omlopen".

De Intercity van Maastricht naar Haarlem bestond uit zo'n duw-trek-combinatie. Bij vertrek uit Amsterdam Centraal reed de loc achterop, de trein werd dus geduwd. Toen de trein door een set wissels reed, ontspoorde het laatste rijtuig. De loc reed hierdoor een ander spoor op dan de rest van de trein en duwde de ontspoorde wagon dwars over de sporen, waarbij een bovenleidingsportaal werd geramd. Hierdoor stortte de complete bovenleidingsconstructie op het Westelijk Eiland in.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid deed uitgebreid onderzoek naar de ontsporing. Zij concludeerde dat de ontsporing werd veroorzaakt doordat er een te grote duwkracht werd uitgeoefend in combinatie met de krappe boogstralen van de wissels en de gereden snelheid. Deze risico's waren wel onderzocht in een simulatie, maar nooit in de praktijk.

Bronnen

Vergelijkbare ongevallen

Andere ongevallen in de buurt