In Lage Zwaluwe botste een sneltrein op een stilstaande goederentrein. Een conducteur kwam om het leven.
e sneltrein van Tilburg naar Rotterdam passeerde Lage Zwaluwe, waar geen stop gepland was. Daar ramde de trein een stilstaande goederentrein. Hoewel de reizigerswagons kantelden, kwam enkel een conducteur om het leven en bleven de passagiers ongedeerd.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- De Horst 1945: Tussen Groesbeek en Kranenburg botste een trein met Engelse verlofgangers op een losse locomotief, die in tegengestelde richting reed. De machinist en de conducteur van de trein kwamen om het leven.
- Eijsden 1953: Op het emplacement van Eijsden botste een rangerende locomotief tegen een stilstaande reizigerstrein. Er vielen vijf gewonden.
- Halfweg 1944: Bij Halfweg reed een Duitse werkliedentrein uit Amsterdam in op een goederentrein uit Haarlem. Er vielen naar schatting 35 doden en 15 gewonden.
- Europoort 1987: In de Rotterdamse Europoort reden twee diesellocomotieven frontaal op elkaar. Een van de locomotieven trok een wagen met methylchloride. Beide machinisten en een rangeerder raakten gewond.
- Haarlem 1942: Bij een treinbotsing in Haarlem kwam één persoon om het leven.
- Heerde 1947: Bij station Heerde botste een reizigerstrein op een stilstaande goederentrein. Er vielen zes gewonden.
- Haarlem 1984: Op station Haarlem botste een motorpost frontaal op een diesellocomotief.
- Heiloo 1958: Op station Heiloo botste een lege trein achter op een stilstaande trein. Er vielen geen gewonden. De stationschef werd veroordeeld tot honderd gulden boete of 25 dagen hectenis voor zijn aandeel in het ongeluk.
- Leiden 2010
- Roosendaal 2004
Andere ongevallen in de buurt
- Lage Zwaluwe 1947 (2 km): Tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht botste een goederentrein op een losse locomotief. De trein ontspoorde. Er vielen geen gewonden.
- Lage Zwaluwe 1993 (2 km): Bij Lage Zwaluwe ontspoorde een goederentrein met gevaarlijke stoffen op een wissel. Er vielen geen gewonden, maar er kwam wel een kleine hoeveelheid van een brandgevaarlijke stof vrij.
- Moerdijkbrug 1919 (3 km): Een goederentrein richting Dordrecht verloor bij Moerdijk een aantal wagens, die op de Moerdijkbrug tot stilstand kwamen. Een achteropkomende trein reed op de wagens in en ontspoorde. Er vielen geen gewonden.
- Moerdijk 1857 (3 km): In Moerdijk reed een locomotief van de kademuur af en belandde in het water. Er vielen geen gewonden.
- Moerdijk 1955 (4 km): Op de noordelijke opgang van de Moerdijkbrug botsten in dichte mist twee goederentreinen op elkaar. Een van de machinisten brak bij het ongeluk zijn arm. Waarschijnlijk had een van de machinisten door de dichte mist een rood sein gemist.
- Hooge Zwaluwe 2024 (7 km): Op een onbewaakte overweg bij Hooge Zwaluwe botste een goederentrein op een vrachtwagen. Een rangeerder, die op de voorkant van de locomotief stond, kwam om het leven.
- Dordrecht 1993 (8 km): Ten zuiden van Dordrecht reed een reizigerstrein tegen een landbouwvoertuig aan, dat moeite had om over de smalle overweg te manoeuvreren. Er vielen tientallen gewonden.
- Dubbeldam 1970 (12 km): Bij Dubbeldam botsten twee reizigerstreinen achterop elkaar. Een van de twee was zonder toestemming een gedoofd sein gepasseerd. Er vielen twintig gewonden.
- Oosterhout 2014 (12 km): Op een industriespoor in Oosterhout botste een locomotief op een stilstaande trein, geladen met nieuwe auto's. Een van de wagons kantelde. Er vielen geen gewonden.
- Breda 1969 (12 km): Ten westen van Breda botsten twee goederentreinen frontaal op elkaar. Eén machinist kwam om het leven. De andere machinist was door een rood sein gereden.