Woerden 1936 (oktober)
woensdag 7 oktober 1936
Woerden (Utrecht)
ontsporing, botsing trein-trein
door snelheid
2 doden, 7 gewonden
Bij Woerden ontspoorde een reizigerstrein, waarna een goederentrein op de rijtuigen inreed. Er vielen twee doden. De ontsporing was veroorzaakt door een te hoge snelheid.
en reizigerstrein uit Utrecht ontspoorde op het eerste wissel van emplacement Woerden. De locomotief rolde van het talud, terwijl een aantal reizigerswagons dwars op het spoor tot stilstand kwamen. De machinist, hoewel gewond, probeerde een naderende goederentrein nog te waarschuwen door deze met een lantaarn tegemoet te lopen, maar zijn pogingen waren tevergeefs. De goederentrein reed met volle vaart op de wagons in, waardoor twee reizigers om het leven kwamen.
De rechter was van oordeel dat de machinist van de reizigerstrein de seinbeelden niet juist had opgevolgd en te snel door een afbuigend wissel was gereden, waardoor de trein was ontspoord. Er werd drie weken hechtenis geëist.
Bronnen
- "Groot spoorwegongeluk nabij Woerden" (De Tijd, donderdag 8 oktober 1936)
- "Schuldig aan spoorwegongeluk te Woerden?" (De Telegraaf, donderdag 17 juni 1937)
Vergelijkbare ongevallen
- Nijkerk 1973: Een goederentrein ontspoorde tussen Nijkerk en Putten en vernielde kilometers aan spoor. Twee tegentreinen die de baan moesten schouwen, botsten achterop elkaar. Er vielen geen slachtoffers.
- Halfweg 1966: Bij Halfweg ontspoorde een trein, die met 100 km/h door een wissel reed waar maar 45 km/h was toegestaan. De trein raakte drie bovenleidingportalen en kwam naast het talud terecht. Er vielen dertien gewonden, waarvan twee ernstig. De machinist werd veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf.
- Ede 1971: Bij Ede ontspoorden vijftien wagens van een lege ertstrein, waarschijnlijk door een te hoge snelheid. Het spoor en vijf bovenleidingportalen werden vernield.
- Rotterdam 1980: Bij Rotterdam ontspoorde een reizigerstrein omdat de machinist te snel over een wissel reed. De trein ramde twee pijlers van een viaduct, maar er vielen geen slachtoffers.
- Oldebroek 1955: Bij Legerplaats Oldebroek ontspoorde een militaire trein met verlofgangers. In de ravage en de brand kwamen twee militairen om het leven. Het ongeluk was veroorzaakt doordat een wissel met te hoge snelheid werd bereden.
- Enschede 1990: In Enschede raakten vijf mensen gewond toen een trein op een andere, stilstaande trein botste. De treinen moest combineren, maar door de klap bij een snelheid van ca. 30 km/h, ontspoorde een van de stellen. De schade bedroeg minstens fl. 500.000.
- Heeze 1978: Bij Heeze ontspoorde een lege reizigerstrein, doordat deze te hard door een wissel reed. De kop van de trein kwam in een tuin tot stilstand, slechts meters van een woonhuis. Een passagierende NS-medewerker raakte gewond.
- Almelo 1907: Bij binnenkomst op station Almelo ontspoorde een sneltrein. De locomotief en tender vielen om en verpletterden de machinist en de stoker. Oorzaak was waarschijnlijk een te hoge snelheid.
- Hilversum 1949: Op station Hilversum ontspoorde een reizigerstrein, omdat de trein te snel reed. Er vielen een aantal lichtgewonden, maar de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
- Zandvoort 1890: Tussen Overveen en Zandvoort ontspoorde een reizigerstrein. De stoker kwam om het leven, enkele passagiers raakten gewond.
Andere ongevallen in de buurt
- Woerden 1960 (1 km): Bij Woerden reed een militaire trein met twee maal de toegestane snelheid door een wissel en ontspoorde. Twee inzittenden kwamen om het leven.
- Woerden 1855 (1 km): Op station Woerden botste een reizigerstrein tegen een stilstaande werktrein. De loc kantelde, één passagier raakte licht gewond.
- Woerden 1866 (1 km): Bin station Woerden botsten twee treinen tegen elkaar. Een van de treinen ontspoorde vervolgens, maar er vielen geen gewonden.
- Woerden 1936 (april) (2 km): Bij Woerden ontspoorde een reizigerstrein door een defect aan een wiel. Er vielen drie gewonden.
- Harmelen 1960 (3 km): Bij Harmelen Aansluiting passeerde een goederentrein een rood sein en botste frontaal op een tegemoetkomende goederentrein. Beide treinen ontspoorden door de klap en de machinisten raakten allebei gewond.
- Harmelen 1962 (3 km): Bij Harmelen reden in dichte mist twee treinen bijna frontaal op elkaar. Er vielen 94 doden en 52 gewonden en was de dodelijkste treinramp in Nederland. De ramp werd veroorzaakt doordat een van de machinisten door een rood sein reed.
- Papekop 1949 (7 km): Bij Oudewater reed een posttrein tegen een goederentrein op. De machinist van de posttrein was een stoptonend sein gepasseerd. Er vielen geen gewonden.
- Nieuwerbrug aan den Rijn 1902 (7 km): Bij Nieuwerbrug aan den Rijn reed een trein in het gat van een geopende brug. De conducteur kwam om het leven.
- Vleuten 1865 (8 km): Tussen Utrecht en Harmelen botsten een goederentrein en een goederen-personentrein. Er vielen geen gewonden.
- Maarssen 1868 (9 km): Tussen Breukelen en Maarssen reed een goederentrein in volle vaart achterop een sneltrein, die stilstond wegens een defect. Eén passagier kwam om het leven.