Woensdrecht 1922
woensdag 3 mei 1922
Woensdrecht (Noord-Brabant)
botsing trein-trein, ontsporing
door STS-passage, weersomstandigheden
1 gewonden
Op station Woensdrecht werd een rangerende goederentrein aangereden door een mailtrein, waarvan de machinist een voorsein had gemist. Er viel een zwaargewonde.
olgens dienstregeling moest ijlgoederentrein 1023 in Woensdrecht naar een zijspoor worden gerangeerd om mailtrein 71 uit Vlissingen door te laten. De mailtrein kwam deze ochtend echter wat vroeger dan normaal en de goederentrein was nog bezig te rangeren. Het inrijdsein van Woensdrecht stond op onveilig, maar de mailtrein reed door en ramde met 75 km/h de goederentrein in de flank.
De goederentrein kantelde door de klap, de mailtrein bleef in het spoor. In een van de goederenwagons raakte een pakmeester zwaar gewond, verder vielen er geen slachtoffers.
De machinist van de mailtrein moest zich maanden later voor de rechtbank verantwoorden. Door dichte mist had hij het voorsein gemist en was hij pas gaan remmen bij het hoofdsein. Op de gladde sporen verminderde de trein echter nauwelijks vaart. Er werd één maand gevangenisstraf geëist tegen de machinist.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Blauwkapel 1942: Bij knooppunt Blauwkapel reed twee goederentreinen elkaar in de flank. Een remmer kwam om het leven. Een van de machinisten bleek door de koude te zijn bevangen en was daardoor door een onveilig sein gereden.
- Harmelen 1962: Bij Harmelen reden in dichte mist twee treinen bijna frontaal op elkaar. Er vielen 94 doden en 52 gewonden en was de dodelijkste treinramp in Nederland. De ramp werd veroorzaakt doordat een van de machinisten door een rood sein reed.
- Duivendrecht 1971: Op Eerste Pinksterdag 1971 reed een Intercity tussen de stations Duivendrecht en Amsterdam Amstel vol in op de achterkant van een internationale trein. In de achterste wagon vielen vijf doden en tientallen gewonden.
- Eindewege/Goes 1976: In de ochtend van 27 oktober 1976 reed de stoptrein van Goes naar Middelburg met volle snelheid achterop een stilstaande goederentrein. Zeven personen kwamen om het leven, nog eens acht raakten gewond.
- Maarsbergen 1865: Doordat de machinist van een goederentrein in de mist een sein had gemist, botste hij op station Maarsbergen tegen een stilstaande goederentrein. Een aantal wagens ontspoorden, maar er vielen geen gewonden. De conducteur van de stilstaande trein had op de achterste wagen dienst moeten doen, maar had zich verslapen en ontsnapte daarmee aan de dood.
- Vlaardingen 1953: Tussen Maassluis en Vlaardingen botste een reizigerstrein achterop een andere, stilstaande reizigerstrein. Er vielen slechts enkele gewonden. De achterste trein had door de dichte mist een onveilig sein gemist.
- Buitenpost 1912: Bij station Buitenpost reed een reizigerstrein met volle vaart in op de achterkant van een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Blauwkapel 1972: Op knooppunt Blauwkapel reden twee goederentreinen elkaar in de flank. Een van de machinisten was door een rood sein gereden. Voor de botsing was hij nog van de trein gesprongen, waarbij hij gewond raakte.
- Hardenberg 1984: Ten zuiden van Hardenberg reed een losse locomotief door een rood sein en reed een goederentrein uit de richting Zwolle in de flank. Drie tankwagens en de loc van de goederentrein ontspoorden, maar er vielen geen gewonden.
- Harmelen 1960: Bij Harmelen Aansluiting passeerde een goederentrein een rood sein en botste frontaal op een tegemoetkomende goederentrein. Beide treinen ontspoorden door de klap en de machinisten raakten allebei gewond.
Andere ongevallen in de buurt
- Bergen op Zoom 1906 (5 km): Ten zuiden van station Bergen op Zoom reed een posttrein vol in op een rangerende goederentrein. Er vielen vijf gewonden. De posttrein had ten onrechte veilig sein gekregen.
- Rilland-Bath 1968 (9 km): Op een bewaakte overweg bij Rilland-Bath werd een vrachtwagen gegrepen door een reizigerstrein. De vrachtwagenchauffeur kwam om het leven, de machinist en vier treinpassagiers raakten gewond toen de trein ontspoorde en de vrachtwagen een groot gat in de zijkant van de trein sloeg.
- Rilland 1988 (10 km): Op 1 juni 1988 botste een reizigerstrein achterop een stilstaande goederentrein nabij station Rilland-Bath. 3 mensen kwamen om het leven, waaronder de machinist van de reizigerstrein. Na onderzoek bleek de reizigerstrein een stoptonend sein te hebben gepasseerd.
- Oostdijk 1971 (14 km): Tussen Oostdijk en Krabbendijke ontspoorde een Intercity, die met hoge snelheid tegen een vloeddeur was aangereden. De deur was losgeslagen in een storm. Er vielen 23 gewonden onder de treinpassagiers.
- Roosendaal 2004 (15 km): Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Roosendaal 1880 (17 km): In Roosendaal belandde een internationale trein met volle snelheid op een draaischijf en belandde aan de andere kant in een weiland. De machinist kwam om het leven.
- Kruiningen-Yerseke 1949 (18 km): Bij station Kruiningen-Yerseke werd een autobus aangereden door een reizigerstrein, omdat de overwegbomen niet waren gesloten. In de bus kwam een passagier om het leven. De trein ontspoorde en kantelde, waarbij de machinist gewond raakte.
- Oudenbosch 1998 (25 km): Bij Oudenbosch werd op een onbewaakte overweg een vrachtwagen aangereden door een Thalys, onderweg van Amsterdam naar Parijs. De vrachtwagenchauffeur kwam om het leven, drie treinpassagiers raakten zwaargewond.
- Goes 1956 (27 km): Bij station Goes ramde een werktrein een stootjuk en twee goederenwagons. Vervolgens veroorzaakte de trein de ontsporing van een dieselloc met rijtuig. Er vielen geen gewonden.
- Kijkuit 1912 (29 km): Op het station van Kijkuit botste een reizigerstrein op een aantal goederenwagons, die door de wind het hoofdspoor op waren geblazen. De machinist kwam om het leven.