Ten zuiden van station Bergen op Zoom reed een posttrein vol in op een rangerende goederentrein. Er vielen vijf gewonden. De posttrein had ten onrechte veilig sein gekregen.
ij wachtpost 13, tussen Bergen op Zoom en Woensdrecht was een goederentrein aan het rangeren, terwijl vanuit de richting Wouw een posttrein naderde. De seinwachter van Wouw vroeg toestemming aan Bergen op Zoom om de posttrein door te laten, en de dienstdoende telegrafist gaf deze toestemming zonder te controleren of men klaar was met rangeren bij post 13.
Enkele minuten later kwam de posttrein met 70 km/h door Bergen op Zoom stomen en ramde de goederentrein. In de ravage raakten vijf personeelsleden gewond. De dienstdoende ambtenaar in Bergen op Zoom moest zich naderhand voor de rechter verantwoorden, waar hij veertien dagen celstraf tegen zich hoorde eisen.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Zenderen 1972: Tussen Almelo en Hengelo reed een goederentrein achterop een andere, stilstaande goederentrein. Beide treinen ontspoorden. De voorste trein stond stil vanwege een defect en de achterste trein had toestemming gekregen om een rood sein te passeren.
- Amersfoort 1937: Bij station Amersfoort botste een binnenkomende goederentrein op een stilstaande. Diverse wagens werden vernield, maar er vielen geen gewonden. De goederentrein had een veilig sein gekregen terwijl het aankomstspoor niet vrij was.
- Schiedam 1952: In Schiedam botste een lege reizigerstrein op een stilstaande locomotief. De machinist raakte gewond. De botsing was veroorzaakt door een verkeerd seinbeeld.
- Deventer 1953: Bij Deventer botste een sneltrein op een rangeerlocomotief. Er vielen twaalf gewonden.
- Sliedrecht 1942: Op station Sliedrecht reed een passagierstrein vol in op een andere, stilstaande reizigerstrein, waarna er brand uitbrak. Achttien mensen kwamen om het leven. De ramp werd veroorzaakt dat een sein dat ten onrechte op veilig stond.
- Kethel 1941: Op de brug nabij Kethel botste een reizigerstrein achterop een stilstaande goederentrein. Er raakten twee personen gewond. Het ongeluk was veroorzaakt doordat de treindienstleider per ongeluk een sein voor de reizigerstrein op veilig had gezet.
- Dieren 1954: Vlak bij Dieren reed een goederentrein achter op een andere, stilstaande goederentrein. Er brak een hevige brand uit, waarbij een leerling-conducteur om het leven kwam. De botsing werd veroorzaakt doordat een seinwachter ten onrechte een sein op veilig zette.
- Nuth 1921: Bij station Nuth botsten twee losse locomotieven op elkaar. Eén machinist kwam om het leven, drie andere personeelsleden raakten gewond. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat een van de locs een veilig sein kreeg terwijl een wissel verkeerd lag.
- Amsterdam 1974: Tussen Amsterdam CS en Amsterdam Amstel botste een reizigerstrein achterop een andere, stilstaande reizigerstrein. Enkele reizigers raakten gewond. De treindienstleider had ten onrechte een sein veilig gegeven.
- Eijsden 1923: Tussen Eijsden en Visé (België) botste een personentrein achterop een goederentrein, waarbij een remmer om het leven kwam. De oorzaak was onachtzaamheid van het stationspersoneel in Eijsden.
Andere ongevallen in de buurt
- Woensdrecht 1922 (5 km): Op station Woensdrecht werd een rangerende goederentrein aangereden door een mailtrein, waarvan de machinist een voorsein had gemist. Er viel een zwaargewonde.
- Rilland-Bath 1968 (11 km): Op een bewaakte overweg bij Rilland-Bath werd een vrachtwagen gegrepen door een reizigerstrein. De vrachtwagenchauffeur kwam om het leven, de machinist en vier treinpassagiers raakten gewond toen de trein ontspoorde en de vrachtwagen een groot gat in de zijkant van de trein sloeg.
- Rilland 1988 (12 km): Op 1 juni 1988 botste een reizigerstrein achterop een stilstaande goederentrein nabij station Rilland-Bath. 3 mensen kwamen om het leven, waaronder de machinist van de reizigerstrein. Na onderzoek bleek de reizigerstrein een stoptonend sein te hebben gepasseerd.
- Roosendaal 2004 (12 km): Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Roosendaal 1880 (14 km): In Roosendaal belandde een internationale trein met volle snelheid op een draaischijf en belandde aan de andere kant in een weiland. De machinist kwam om het leven.
- Oostdijk 1971 (15 km): Tussen Oostdijk en Krabbendijke ontspoorde een Intercity, die met hoge snelheid tegen een vloeddeur was aangereden. De deur was losgeslagen in een storm. Er vielen 23 gewonden onder de treinpassagiers.
- Kruiningen-Yerseke 1949 (18 km): Bij station Kruiningen-Yerseke werd een autobus aangereden door een reizigerstrein, omdat de overwegbomen niet waren gesloten. In de bus kwam een passagier om het leven. De trein ontspoorde en kantelde, waarbij de machinist gewond raakte.
- Oudenbosch 1998 (22 km): Bij Oudenbosch werd op een onbewaakte overweg een vrachtwagen aangereden door een Thalys, onderweg van Amsterdam naar Parijs. De vrachtwagenchauffeur kwam om het leven, drie treinpassagiers raakten zwaargewond.
- Goes 1956 (27 km): Bij station Goes ramde een werktrein een stootjuk en twee goederenwagons. Vervolgens veroorzaakte de trein de ontsporing van een dieselloc met rijtuig. Er vielen geen gewonden.
- 's-Heer Arendskerke 1958 (32 km): Bij 's-Heer Arendskerke, tussen Goes en Vlissingen, werd een auto aangereden door een trein, nadat het voertuig op een overweg van de weg was geraakt. Er vielen geen gewonden, maar doordat de trein ontspoorde, raakte de spoorbaan over honderden meters beschadigd.