Maasvlakte 2012
vrijdag 13 april 2012
Maasvlakte (Zuid-Holland)
botsing trein-trein
door onterechte toestemming tot rijden
2 gewonden

Op de Maasvlakte botsten twee goederentreinen op elkaar. Er raakte een machinist gewond. De botsing was veroorzaakt door de treindienstleider, die beide treinen toestemming had gegeven om naar hetzelfde spoor op te rijden.

In 2012 bestond de Maasvlakte nog uit Niet-Centraal Bediend Gebied (NCBG), waarbij de treindienstleider geen zicht heeft op aanwezige treinen, de wissels handmatig door machinisten moeten worden bediend en rijtoestemmingen niet door middel van seinen, maar telefonisch worden verstrekt door de treindienstleider.

Op de bewuste ochtend had de treindienstleider de machinist van een goederentrein toestemming gegeven om van de ECT-Delta-terminal op te rijden in de richting van Maasvlakte-West via spoor 891. Een kwartier later vroeg op de Maasvlakte-West een machinist om toestemming richting dezelfde terminal te rijden. De treindienstleider gaf ook hem toestemming om spoor 891 te gebruiken. Omdat hij geen hulpmiddelen gebruikte voor het bijhouden van afgegeven toestemmingen, was hij de toestemming van de eerste trein vergeten.

De twee treinen kwamen elkaar tegen onder het Coloradoviaduct. Omdat de sporen daar een krappe bocht maken, zagen ze elkaar niet aankomen en botsten de treinen frontaal op elkaar, elk met een snelheid van 15 tot 25 km/h. Door de klap raakten twee van de drie machinisten lichtgewond en ontspoorden een van de locomotief en twaalf wagens. Het spoor raakte over een lengte van 600 meter beschadigd.

Naar aanleiding van het ongeluk zijn diverse maatregelen genomen. Naast spoor 891 ligt ook spoor 892, maar beide sporen werden geregeld in beide richtingen gebruikt. Na het ongeluk werd een regime ingesteld waarbij alleen nog rechts mocht worden gereden. Daarnaast heeft ProRail direct verplicht gesteld om de afgegeven rijtoestemmingen bij te houden in een computersysteem. Een jaar later is het betreffende gebied geüpgraded van NCBG naar CBG (Centraal Bediend Gebied), waardoor tegengestelde treinbewegingen door het beveiligingssysteem worden voorkomen.

Bronnen

Vergelijkbare ongevallen

Andere ongevallen in de buurt