Zevenaar 2011
dinsdag 11 januari 2011
Zevenaar (Gelderland)
botsing trein-trein, ontsporing
door sabotage, defect in beveiligingsinstallatie
Bij Zevenaar botste een internationale trein op een goederentrein. Er vielen geen gewonden, maar de schade was aanzienlijk. De botsing was veroorzaakt door koperdiefstal.
ij Zevenaar, waar de Betuweroute intakt op het conventionele spoor, schampte een ICE de achterste wagen van een stilstaande goederentrein. De eerste bak van de ICE ontspoorde en werd opengereten, maar er vielen geen gewonden.
Uit onderzoek bleek dat de goederentrein niet vrij had gestaan van een wissel, waardoor deze in het pad van de ICE stond. Doordat er 300 meter aan koperdraad was gestolen, kon het toeleidende sein voor de ICE toch veilig tonen. De koperdieven zijn nooit gevonden.
Bronnen
- "Treinbotsing Zevenaar: geen gewonden" (NOS, dinsdag 11 januari 2011)
- "Oorzaak van ongeval ICE is nog een raadsel" (Trouw, woensdag 12 januari 2011)
- "Treinbotsing Zevenaar vermoedelijk door koperdiefstal" (Nu.nl, vrijdag 14 januari 2011)
Vergelijkbare ongevallen
- Weesp 1953: Bij station Weesp botste een expresse-trein in volle vaart achterop een langzaam rijdende reizigerstrein. Er vielen twee doden en een aantal gewonden. De botsing was veroorzaakt door een sein dat ten onrechte op veilig stond.
- Nijmegen 1979: Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Heerlen 1955: Bij Heerlen reden twee reizigerstreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen doden, maar wel tientallen gewonden. Het ongeluk was veroorzaakt door een seinmonteur, die een sein ten onrechte op veilig had gezet.
- Warmond 1980: Nabij Warmond botste een werktrein op een stilstaande zandtrein. Brokstukken van beide treinen kwamen terecht op de nevensporen, waar een Intercity en een stoptrein op in reden. De Intercity ontspoorde en kwam in een sloot terecht.
- Elst 1954: Op station Elst reed een sneltrein in op een stilstaande stoptrein. Zes reizigers kwamen om het leven. De botsing was veroorzaakt door een verkeerde wisselstand, omdat een trekdraad van de wisselbediening was gebroken.
- Haarlem 1912: Bij station Haarlem botste een goederentrein op een stilstaande locomotief. Er vielen geen gewonden, maar de ravage was groot. De loc bleek op het hoofdspoor terecht te zijn gekomen door een verkeerde wisselstand.
- Breukelen 1920: Bij station Breukelen botsten twee reizigerstreinen met elkaar. Eén reiziger kwam om het leven. Een van de machinisten had door gebrek aan wegbekendheid een onveilig sein gemist.
- Woensel 1957: Tussen Eindhoven en Best, nabij Woensel, reden twee treinen frontaal op elkaar. Zeven mensen kwamen om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door een onterecht afgegeven lastgeving.
- Buitenpost 1912: Bij station Buitenpost reed een reizigerstrein met volle vaart in op de achterkant van een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Bloemendaal 1973: In Bloemendaal ontspoorde een trein doordat een zuurstoffles op de rails was gelegd. De machinist raakte gewond. De fles was neergelegd door twee scholieren.
Andere ongevallen in de buurt
- Zevenaar 1902 (2 km): Bij station Zevenaar ontspoorde een goederentrein omdat er tijdens het passeren een wissel werd omgelegd. De wisselwachter bleek te diep in het glaasje te hebben gekeken.
- Westervoort 1964 (10 km): Bij de enkelsporige IJsselbrug van Westervoort botsten twee treinen op elkaar. Vijf mensen kwam om het leven, er vielen tientallen gewonden. Een van de twee treinen was door een rood sein gereden.
- Westervoort 1978 (11 km): Nabij de IJsselbrug bij Westervoort botste een TEE-trein uit Duitsland bijna frontaal op een stoptrein. Er vielen tientallen gewonden, waarvan één passagier naderhand zou overlijden.
- Arnhem 2002 (13 km): In Arnhem reed een locomotief door een stootjuk en raakte de LPG-installatie van het daarachter gelegen tankstation. Er vielen geen gewonden.
- Dieren 1954 (15 km): Vlak bij Dieren reed een goederentrein achter op een andere, stilstaande goederentrein. Er brak een hevige brand uit, waarbij een leerling-conducteur om het leven kwam. De botsing werd veroorzaakt doordat een seinwachter ten onrechte een sein op veilig zette.
- Arnhem 2006 (15 km): Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Elst 1954 (16 km): Op station Elst reed een sneltrein in op een stilstaande stoptrein. Zes reizigers kwamen om het leven. De botsing was veroorzaakt door een verkeerde wisselstand, omdat een trekdraad van de wisselbediening was gebroken.
- De Horst 1945 (17 km): Tussen Groesbeek en Kranenburg botste een trein met Engelse verlofgangers op een losse locomotief, die in tegengestelde richting reed. De machinist en de conducteur van de trein kwamen om het leven.
- Vork 1918 (17 km): Bij station Vork, tussen Arnhem en Nijmegen, botsten twee goederentreinen op elkaar. Drie personeelsleden kwamen om het leven.
- Nijmegen 1935 (18 km): In Nijmegen botsten twee reizigerstreinen tegen elkaar door een verkeerde wisselstand. Er vielen geen gewonden.