Woensel 1957
maandag 12 augustus 1957
Woensel (Noord-Brabant)
botsing trein-trein, ontsporing
door ongeldige aanwijzing, procedures
7 doden, 19 gewonden

Tussen Eindhoven en Best, nabij Woensel, reden twee treinen frontaal op elkaar. Zeven mensen kwamen om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door een onterecht afgegeven lastgeving.

Op 12 augustus 1957 werd een spoorstaafbreuk ontdekt in het rechterspoor van Eindhoven naar Best. Daarom konden de treinen over dit baanvak enkel gebruik maken van andere spoor. Op een deel van dit baanvak, tussen Eindhoven en seinpost Woensel, bevond zich echter nog een derde spoor, waarover de treinen richting Woensel gestuurd konden worden.

Omdat de afwijkende sporen naar Woensel en verder niet waren ingericht voor het rijden in de tegenrichting, ontving stoptrein 54, van Eindhoven naar Utrecht, een lastgeving Verkeerd Spoor, een schriftelijke instructie om veilig het spoor te kunnen berijden. Volgens de lastgeving mocht het rode sein bij Woensel worden gepasseerd om via het linkerspoor verder te rijden naar Best.

Trein 54 passeerde volgens instructie het rode sein, maar werd bijna direct frontaal aangereden door de sneltrein Amsterdam-Maastricht, die ter plaatse 110 km/h reed. De sneltrein boorde zich in de stoptrein, waarvan de eerste twee bakken opzij werd geslagen en naast het spoor terecht kwam. De rest van de trein schoof in elkaar.

Militairen uit een naastgelegen kazerne boden direct eerste hulp en begonnen met de reddingswerkzaamheden, al snel geholpen door artsen uit de wijde omgeving, het Rode Kruis, de bedrijfsbrandweer van Philips en vele omwonenden. Vijf reizigers bleken op slag te zijn gedood. De machinisten hadden zich weten te redden, die van de stoptrein kon voor de klap nog uit de trein springen.

Na uitgebreid onderzoek door de Spoorwegongevallenraad kwam men tot de conclusie dat de lastgeving Verkeerd Spoor niet had mogen worden afgegeven. De lastgeving was al eerder ongeldig verklaard door het hoofdkantoor in Utrecht. Daarnaast had de lastgeving betrekking op het traject Eindhoven-Best, terwijl de seinwachter in Woensel nergens van wist en dus toestemming aan Best had gegeven om de sneltrein uit Best te laten vertrekken.

Geconcludeerd werd dat een lastgeving Verkeerd Spoor voortaan alleen nog mocht worden afgegeven tot het eerste volgende bediende dienstregelpunt, waar de machinist een nieuwe lastgeving of nadere instructies moest ontvangen.

Bronnen

Youtube

Vergelijkbare ongevallen

Andere ongevallen in de buurt