Amsterdam 2012
zaterdag 21 april 2012
Amsterdam (Noord-Holland)
botsing trein-trein
door STS-passage
1 doden, 136 gewonden

Op 21 april 2012 botsten een Intercity en een Sprinter van de NS frontaal nabij het Amsterdamse Westerpark. Hierbij vielen tientallen gewonden, waarvan één persoon later overleed. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat de Sprinter een STS was gepasseerd en in de rijweg van de Intercity terechtkwam. Tekortkomingen in het ATB-systeem zorgden ervoor dat de machiniste van de Sprinter haar fout niet direct opmerkte.

In het weekeinde van 21 april vonden er werkzaamheden plaats aan het spoor tussen Amsterdam CS en Amsterdam Sloterdijk. Daardoor waren er rond Singelgracht Aansluiting minder sporen beschikbaar dan gebruikelijk. Treinen in beide richtingen moesten om beurten gebruik maken van hetzelfde spoor.

Dit spoor werd even na 18.00 uur bereden door een goederentrein, die vertraagd was. Hierdoor moest de Intercity Den Helder-Nijmegen even wachten voor een rood sein, voordat deze haar weg kon vervolgen richting Amsterdam CS. Ondertussen vertrok vanaf CS de Sprinter Rotterdam-Uitgeest. Ook deze Sprinter kreeg bij de Singelgracht een geel sein, gevolgd door een rood sein, omdat de Intercity inmiddels alweer kon doorrijden.

De machiniste van de Sprinter passeerde echter het rode sein en kwam in de rijweg van de tegemoetkomende Intercity terecht. Tevens pikte haar ATB-systeem de ATB-code op die voor de Intercity was bestemd, waardoor ze de melding kreeg dat ze haar snelheid kon verhogen.

De machinisten van de Intercity (de trein werd bestuurd door een leerling-machinist, begeleid door zijn mentor), kregen op dat moment een terugval in hun ATB-code. Tegelijkertijd zagen ze de Sprinter naderen. De machinist zette een snelremming in en gaf een geluidssignaal met de tyfoon. Kort daarna zag ook de machinist van de Sprinter de Intercity op zich afkomen en zette eveneens een snelremming in. De treinen raakten elkaar frontaal met snelheden van 20 tot 25 km/h.

Direct na de botsing werden massaal hulpdiensten ingeschakeld. Binnen acht minuten waren de eerste hulpverleners ter plaatse. De evacuatie van de treinen werd bemoeilijkt doordat de ongevalslocatie op een spoortalud lag, geflankeerd door hoge hekken. Rond 21.00 uur waren alle reizigers en personeelsleden uit de treinen gehaald, waaronder 137 gewonden. Een dag later overleed één reiziger uit de Intercity aan haar verwondingen.

Onderzoek wees uit dat de Sprinter inderdaad een STS was gepasseerd. De machiniste was afgeleid door een andere trein, die een onjuiste verlichting voerde. Voor haar aandeel in de botsing is zij veroordeeld tot het uitvoeren van een taakstraf.

ProRail en NS beloofden na het ongeval een betere planning van het treinverkeer om toekomstige treinconflicten te voorkomen en meer seinen uit te rusten met ATB-Vv, dat STS-passages kan voorkomen. Het sein dat de Sprinter ten onrechte was gepasseerd, was daar niet mee uitgerust.

Bronnen

Social media

Youtube

Vergelijkbare ongevallen

Andere ongevallen in de buurt