In de Rotterdamse Europoort reden twee diesellocomotieven frontaal op elkaar. Een van de locomotieven trok een wagen met methylchloride. Beide machinisten en een rangeerder raakten gewond.
Bronnen
- "Drie gewonden bij treinbotsing in Rotterdam" (NRC Handelsblad, woensdag 28 januari 1987)
Vergelijkbare ongevallen
- Gouda 1951: Op station Gouda botste een sneltrein op een stilstaande trein. De machinist en een passagier kwamen om het leven. De machinist zou niet op tijd hebben kunnen remmen.
- Warmond 1980: Nabij Warmond botste een werktrein op een stilstaande zandtrein. Brokstukken van beide treinen kwamen terecht op de nevensporen, waar een Intercity en een stoptrein op in reden. De Intercity ontspoorde en kwam in een sloot terecht.
- Schiedam 1856: In de late avond botste de laatste trein van Schiedam naar Den Haag op een voorganger, die was gestopt op de vrije baan. Drie mensen kwamen om het leven.
- Breukelen 1920: Bij station Breukelen botsten twee reizigerstreinen met elkaar. Eén reiziger kwam om het leven. Een van de machinisten had door gebrek aan wegbekendheid een onveilig sein gemist.
- Rotterdam 1952: Bij Pernis reden twee reizigerstreinen achter op elkaar. Er vielen twee doden en tientallen gewonden. De achterste trein had te hard gereden.
- Nijmegen 1979: Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Maarssen 1868: Tussen Breukelen en Maarssen reed een goederentrein in volle vaart achterop een sneltrein, die stilstond wegens een defect. Eén passagier kwam om het leven.
- Heerlen 1955: Bij Heerlen reden twee reizigerstreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen doden, maar wel tientallen gewonden. Het ongeluk was veroorzaakt door een seinmonteur, die een sein ten onrechte op veilig had gezet.
- De Horst 1945: Tussen Groesbeek en Kranenburg botste een trein met Engelse verlofgangers op een losse locomotief, die in tegengestelde richting reed. De machinist en de conducteur van de trein kwamen om het leven.
- Haarlem 1942: Bij een treinbotsing in Haarlem kwam één persoon om het leven.
Andere ongevallen in de buurt
- Hoek van Holland 1978 (5 km): Bij station Hoek van Holland ontspoorde een reizigerstrein op een wissel. De voorste bak kantelde, waarbij drie passagiers gewond raakten. De trein ontspoorde omdat er tussendoor aan het wissel werd gewerkt.
- Maassluis 1956 (6 km): De boottrein van Amsterdam naar Hoek van Holland ontspoorde op een spoorbrug in Maassluis. De trein ramde bovenleidingportalen en een blokpost, maar er vielen slechts twee gewonden.
- Hoek van Holland 1914 (6 km): Op station Hoek van Holland weigerden de remmen van een binnenkomende reizigerstrein, die daarop door het stootjuk reed en het stationsgebouw inreed. In het gebouw raakten drie mensen gewond, op de trein liep de hoofdconducteur lichte verwondingen op.
- Hoek van Holland 1955 (7 km): Op station Hoek van Holland botste een reizigerstrein op een rangeerdeel, dat stilstond op een zijspoor. Vier mensen in de stilstaande trein raakten gewond. De reizigerstrein was door rood gereden.
- Maasvlakte 2012 (11 km): Op de Maasvlakte botsten twee goederentreinen op elkaar. Er raakte een machinist gewond. De botsing was veroorzaakt door de treindienstleider, die beide treinen toestemming had gegeven om naar hetzelfde spoor op te rijden.
- Botlek 1986 (11 km): Bij vertrek van het Rotterdamse rangeerterrein Botlek botste een goederentrein op een andere, binnenkomende goederentrein. Eén machinist kwam hierbij bekneld te zitten in zijn locomotief en overleed ter plaatse. De machinist van de andere trein raakte gewond. Er is geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het ongeval, maar de plaatselijke politie verklaarde dat een verkeerde wisselstand het ongeluk waarschijnlijk had veroorzaakt.
- Vlaardingen 1953 (12 km): Tussen Maassluis en Vlaardingen botste een reizigerstrein achterop een andere, stilstaande reizigerstrein. Er vielen slechts enkele gewonden. De achterste trein had door de dichte mist een onveilig sein gemist.
- Vlaardingen 1980 (13 km): In Vlaardingen reed een trein een open spoorbrug op. De trein ontspoorde en kwam boven het water te hangen. De machinist bleek door rood te zijn gereden.
- Delft 1941 (december) (15 km): Ten zuiden van station Delft reed een goederentrein door een onveilig sein, waardoor de trein op een kopspoor terecht kwam. De trein reed door het stootjuk en kwam in de tuin van de blokwachterswoning tot stilstand. De hoofdgeleider raakte lichtgewond.
- Kethel 1941 (15 km): Op de brug nabij Kethel botste een reizigerstrein achterop een stilstaande goederentrein. Er raakten twee personen gewond. Het ongeluk was veroorzaakt doordat de treindienstleider per ongeluk een sein voor de reizigerstrein op veilig had gezet.