Bij het rangeren van een trein, ging een stilstaande locomotief aan de rol en reed het bruggat van het Oosterdiep in. Er vielen geen gewonden.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Veendam 1988: In Veendam reed een trein bij het rangeren het bruggat van een geopende spoorbrug in. Er vielen geen gewonden.
- Oosterhout 2014: Op een industriespoor in Oosterhout botste een locomotief op een stilstaande trein, geladen met nieuwe auto's. Een van de wagons kantelde. Er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1932: Op station Utrecht botste een goederentrein op een aantal stilstaande wagons, die niet vrij stonden van het hoofdspoor. De trein ontspoorde en de treingeleider kwam om het leven.
- Dordrecht 1902: Op station Dordrecht botste een goederentrein uit de richting Gorinchem op een paar wagens, geladen met stenen, die op een verkeerd spoor stonden opgesteld. De machinist en de stoker raakten licht gewond toen ze voor de botsing van de trein sprongen. De locomotief en de tender ontspoorden.
- Lottum 1937: Op station Lottum reed een goederentrein in op een andere goederentrein, die op een zijspoor stond, maar achter niet vrij stond van het hoofdspoor. Er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1941 (december): Bij station Utrecht botste een reizigerstrein op een opgesteld treinstel. De machinist kwam om het leven.
- Gasselte 1915: Tussen Gasselte en Gasselternijveen ontspoorde een reizigerstrein, waarmee ook de lijn werd geïnspecteerd. Er vielen geen gewonden.
- Haarlem 1912: Bij station Haarlem botste een goederentrein op een stilstaande locomotief. Er vielen geen gewonden, maar de ravage was groot. De loc bleek op het hoofdspoor terecht te zijn gekomen door een verkeerde wisselstand.
- Coevorden 1905: Bij Coevorden reed een locomotief voorbij een onveilig sein en een geopende brug op, waardoor de machine deels in het water terecht kwam. Er vielen geen gewonden.
- Utrecht 1856: In Utrecht reed een goederentrein in de richting Arnhem in het bruggat van de geopende Jeremiebrug. De loc en de tender vielen in het water, evenals de machinist en de stoker, maar er vielen geen gewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- Veendam 1988 (0 km): In Veendam reed een trein bij het rangeren het bruggat van een geopende spoorbrug in. Er vielen geen gewonden.
- Veendam 1950 (0 km): Bij station Veendam botste een goederentrein op een aantal opgestelde goederenwagons. De oorzaak was vermoedelijk een verkeerde wisselstand.
- Meeden-Muntendam 1939 (3 km): Bij station Meeden-Muntendam reed een rangeerlocomotief een geopende brug in en landde op een passerend schip. Er vielen geen gewonden.
- Gasselte 1915 (14 km): Tussen Gasselte en Gasselternijveen ontspoorde een reizigerstrein, waarmee ook de lijn werd geïnspecteerd. Er vielen geen gewonden.
- Onnen 1990 (18 km): Op emplacement Onnen botste een locomotief tegen een goederentrein. Een ketelwagen met methanol werd geschampt, maar bleef heel. Wel werd een wagen met caustic soda lekgestoten. Er vielen geen gewonden.
- Waterhuizen 1991 (18 km): Bij Waterhuizen Aansluiting ontspoorde een reizigerstrein doordat een wissel te snel werd bereden. Er vielen drie gewonden.
- Waterhuizen 1940 (19 km): Bij Waterhuizen Aansluiting botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een stoptonend sein was gereden. Er vielen tien gewonden.
- Buinen 1921 (19 km): In Buinen botste een zandtrein tegen een rangerende goederentrein, omdat een wissel in de verkeerde stand lag. Twee remmers raakten gewond.
- Exloo 1928 (23 km): Bij de zandafgraving tussen Exloo en Buinen botsten een aantal losgeslagen wagens op een locomotief. De schade was groot, maar persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.
- Nieuweschans 1910 (23 km): Op station Nieuweschans ontspoorde een reizigerstrein. Twee personeelsleden moesten uit de wrakstukken gezaagd worden, zij waren echter niet zwaar gewond.