Op station Almelo botste de sneltrein uit Vroomshoop op een stilstaande goederentrein. Beide treinen ontspoorden, er vielen acht gewonden.
en Blauwe Engel kwam als sneltrein uit Mariënberg op het emplacement van Almelo in botsing met een rangerende goederentrein. De machinist zag het ongeluk aankomen en vluchtte zijn cabine uit, die bij de klap volledig werd ingedrukt. Acht reizigers raakten lichtgewond.
Het treinstel is niet meer hersteld. De onbeschadigde kop is uiteindelijk in de tuin van Riekje Buivinga, bij Waterhuizen Aansluiting, terecht gekomen.
Bronnen
- "Acht gewonden bij botsing van treinen" (Het Parool, donderdag 14 december 1995)
Vergelijkbare ongevallen
- Warmond 1980: Nabij Warmond botste een werktrein op een stilstaande zandtrein. Brokstukken van beide treinen kwamen terecht op de nevensporen, waar een Intercity en een stoptrein op in reden. De Intercity ontspoorde en kwam in een sloot terecht.
- Breukelen 1920: Bij station Breukelen botsten twee reizigerstreinen met elkaar. Eén reiziger kwam om het leven. Een van de machinisten had door gebrek aan wegbekendheid een onveilig sein gemist.
- Nijmegen 1979: Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Enschede 1990: In Enschede raakten vijf mensen gewond toen een trein op een andere, stilstaande trein botste. De treinen moest combineren, maar door de klap bij een snelheid van ca. 30 km/h, ontspoorde een van de stellen. De schade bedroeg minstens fl. 500.000.
- Vork 1918: Bij station Vork, tussen Arnhem en Nijmegen, botsten twee goederentreinen op elkaar. Drie personeelsleden kwamen om het leven.
- Woensel 1957: Tussen Eindhoven en Best, nabij Woensel, reden twee treinen frontaal op elkaar. Zeven mensen kwamen om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door een onterecht afgegeven lastgeving.
- Weesp 1953: Bij station Weesp botste een expresse-trein in volle vaart achterop een langzaam rijdende reizigerstrein. Er vielen twee doden en een aantal gewonden. De botsing was veroorzaakt door een sein dat ten onrechte op veilig stond.
- Dodewaard 1975: Bij Dodewaard reden twee goederentreinen achter op elkaar. Beide treinen reden in de richting Rotterdam. Eén machinist raakte gewond.
- Gronsveld 1945: Bij Gronsveld reden twee Amerikaanse militaire treinen achter op elkaar. Een tegentrein reed op de brokstukken in. Er vielen één dode en tientallen gewonden.
- Lage Zwaluwe 1947: Tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht botste een goederentrein op een losse locomotief. De trein ontspoorde. Er vielen geen gewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- Almelo 1907 (0 km): Bij binnenkomst op station Almelo ontspoorde een sneltrein. De locomotief en tender vielen om en verpletterden de machinist en de stoker. Oorzaak was waarschijnlijk een te hoge snelheid.
- Almelo 1969 (0 km): Op station Almelo botste een leeg-materieeltrein tegen een reizigerstrein, die langs het perron klaar stond voor vertrek. Er vielen geen gewonden.
- Vriezenveen 1968 (5 km): Bij station Vriezenveen werd een vrachtwagen gegrepen door een reizigerstrein. De chauffeur en de machinist raakten slechts licht gewond, maar het spoor werd volledig vernield.
- Zenderen 1972 (7 km): Tussen Almelo en Hengelo reed een goederentrein achterop een andere, stilstaande goederentrein. Beide treinen ontspoorden. De voorste trein stond stil vanwege een defect en de achterste trein had toestemming gekregen om een rood sein te passeren.
- Borne 2013 (9 km): In Borne ontspoorde een goederentrein door een defect aan een wiel. Door de ontspoorde trein raakte het spoor over een lengte van vier kilometer beschadigd.
- Borne 1920 (10 km): Op station Borne botste een goederentrein op een aantal stilstaande wagons. Eén persoon kwam om het leven. Een verkeerde wisselstand bleek de oorzaak van het ongeluk.
- Vroomshoop 1957 (11 km): In Vroomshoop werd een vrachtwagen aangereden door een reizigerstrein. De vrachtwagen werd meegesleurd door de trein en kwam aan de andere kant van het Zwolsekanaal tot stilstand. De chauffeur raakte lichtgewond.
- Vroomshoop 1909 (12 km): Op station Den Ham-Vroomshoop botste een reizigerstrein op een stilstaande goederentrein, waarschijnlijk door een verkeerde wisselstand. Er raakten zes inzittenden licht gewond, maar in de goederentrein kwamen vijf varkens om het leven.
- Hengelo 1866 (15 km): Op station Hengelo kwam de trein uit Salzbergen op een verkeerd spoor terecht, omdat er geen wisselwachter aanwezig was. De trein ramde een aantal stilstaande goederenwagons en ontspoorde, waarbij een aantal passagiers gewond raakte.
- Hengelo 1895 (15 km): Bij Hengelo ontspoorde de laatste wagon van een trein. Eén persoon kwam om het leven.