Op station Almelo botste een leeg-materieeltrein tegen een reizigerstrein, die langs het perron klaar stond voor vertrek. Er vielen geen gewonden.
an een lege reizigerstrein weigerden de remmen bij het naderen van station Almelo. De machinist, die een botsing met een stilstaande reizigerstrein zag aankomen, draaide de handrem aan en vluchtte de cabine uit, waardoor hij ongedeerd bleef bij de klap die volgde. Ook in de stilstaande trein, die even daarna naar Vriezenveen zou moeten vertrekken, vielen geen slachtoffers.
Bronnen
- "Lege goederentrein ramt andere trein" (Het Vrije Volk, vrijdag 19 september 1969)
- "Treinbestuurder redt zich door koene sprong" (Tubantia, vrijdag 19 september 1969)
Vergelijkbare ongevallen
- Moerdijkbrug 1919: Een goederentrein richting Dordrecht verloor bij Moerdijk een aantal wagens, die op de Moerdijkbrug tot stilstand kwamen. Een achteropkomende trein reed op de wagens in en ontspoorde. Er vielen geen gewonden.
- Amsterdam 1937: Op station Amsterdam Centraal botste een elektrische trein op een stilstaande stoomtrein. Er vielen geen gewonden. De elektrische trein, die leeg was, kon niet meer op tijd remmen vanwege technische problemen.
- Coevorden 1932: Op station Coevorden werd een stilstaande trein geramd door een trein uit Duitsland, waarvan de remmen weigerden. Een reizigster die op het achterbalkon stond van de stilstaande trein raakte zwaargewond.
- Hillegom 1938: Op station Hillegom woei een deur van een goederenlocomotief open doordat een reizigerstrein op snelheid passeerde. De deurklink vernielde een aantal ramen van de reizigerstrein, waarbij één passagier gewond raakte.
- Den Bosch 1932: Op station Den Bosch raakten een aantal wagens los van een rangerende trein en rolden de hoofdbaan op, waar een aankomende goederentrein op de wagens inreed. Er vielen twee gewonden.
- Exloo 1928: Bij de zandafgraving tussen Exloo en Buinen botsten een aantal losgeslagen wagens op een locomotief. De schade was groot, maar persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.
- Weert 1940: Bij Weert botste een reizigerstrein op een paar losgeslagen kolenwagens. Een conducteur van deze goederenwagons kwam om het leven.
- Steenwijk 1931: Op station Steenwijk ramde een door een defect ontspoorde goederenwagon een andere goederentrein. Eén remmer kwam om het leven.
- Culemborg 1950: Bij Culemborg ontspoorde een goederentrein, doordat een van de assen was warmgelopen. Een tegemoetkomende goederentrein botste tegen de ontspoorde wagens. Er vielen geen gewonden.
- Waardenburg 1958: Ten noorden van Zaltbommel ontspoorden een aantal wagens van een goederentrein. Een tegemoetkomende posttrein reed op de wagens in, waarbij de machinist gewond raakte.
Andere ongevallen in de buurt
- Almelo 1907 (0 km): Bij binnenkomst op station Almelo ontspoorde een sneltrein. De locomotief en tender vielen om en verpletterden de machinist en de stoker. Oorzaak was waarschijnlijk een te hoge snelheid.
- Almelo 1995 (0 km): Op station Almelo botste de sneltrein uit Vroomshoop op een stilstaande goederentrein. Beide treinen ontspoorden, er vielen acht gewonden.
- Vriezenveen 1968 (5 km): Bij station Vriezenveen werd een vrachtwagen gegrepen door een reizigerstrein. De chauffeur en de machinist raakten slechts licht gewond, maar het spoor werd volledig vernield.
- Zenderen 1972 (6 km): Tussen Almelo en Hengelo reed een goederentrein achterop een andere, stilstaande goederentrein. Beide treinen ontspoorden. De voorste trein stond stil vanwege een defect en de achterste trein had toestemming gekregen om een rood sein te passeren.
- Borne 2013 (8 km): In Borne ontspoorde een goederentrein door een defect aan een wiel. Door de ontspoorde trein raakte het spoor over een lengte van vier kilometer beschadigd.
- Borne 1920 (10 km): Op station Borne botste een goederentrein op een aantal stilstaande wagons. Eén persoon kwam om het leven. Een verkeerde wisselstand bleek de oorzaak van het ongeluk.
- Vroomshoop 1957 (12 km): In Vroomshoop werd een vrachtwagen aangereden door een reizigerstrein. De vrachtwagen werd meegesleurd door de trein en kwam aan de andere kant van het Zwolsekanaal tot stilstand. De chauffeur raakte lichtgewond.
- Vroomshoop 1909 (12 km): Op station Den Ham-Vroomshoop botste een reizigerstrein op een stilstaande goederentrein, waarschijnlijk door een verkeerde wisselstand. Er raakten zes inzittenden licht gewond, maar in de goederentrein kwamen vijf varkens om het leven.
- Hengelo 1866 (15 km): Op station Hengelo kwam de trein uit Salzbergen op een verkeerd spoor terecht, omdat er geen wisselwachter aanwezig was. De trein ramde een aantal stilstaande goederenwagons en ontspoorde, waarbij een aantal passagiers gewond raakte.
- Hengelo 1895 (15 km): Bij Hengelo ontspoorde de laatste wagon van een trein. Eén persoon kwam om het leven.