Op de Maasbrug bij Ravenstein reed een militaire trein met Engelse verlofgangers op een stilstaande goederentrein. Vijf militairen kwamen om het leven.
Bronnen
- "Treinbotsing bij Ravestein eischt vijf dooden" (De Tijd, zaterdag 26 januari 1946)
Vergelijkbare ongevallen
- Gouda 1951: Op station Gouda botste een sneltrein op een stilstaande trein. De machinist en een passagier kwamen om het leven. De machinist zou niet op tijd hebben kunnen remmen.
- Warmond 1980: Nabij Warmond botste een werktrein op een stilstaande zandtrein. Brokstukken van beide treinen kwamen terecht op de nevensporen, waar een Intercity en een stoptrein op in reden. De Intercity ontspoorde en kwam in een sloot terecht.
- Schiedam 1856: In de late avond botste de laatste trein van Schiedam naar Den Haag op een voorganger, die was gestopt op de vrije baan. Drie mensen kwamen om het leven.
- Breukelen 1920: Bij station Breukelen botsten twee reizigerstreinen met elkaar. Eén reiziger kwam om het leven. Een van de machinisten had door gebrek aan wegbekendheid een onveilig sein gemist.
- Rotterdam 1952: Bij Pernis reden twee reizigerstreinen achter op elkaar. Er vielen twee doden en tientallen gewonden. De achterste trein had te hard gereden.
- Nijmegen 1979: Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Maarssen 1868: Tussen Breukelen en Maarssen reed een goederentrein in volle vaart achterop een sneltrein, die stilstond wegens een defect. Eén passagier kwam om het leven.
- Heerlen 1955: Bij Heerlen reden twee reizigerstreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen doden, maar wel tientallen gewonden. Het ongeluk was veroorzaakt door een seinmonteur, die een sein ten onrechte op veilig had gezet.
- De Horst 1945: Tussen Groesbeek en Kranenburg botste een trein met Engelse verlofgangers op een losse locomotief, die in tegengestelde richting reed. De machinist en de conducteur van de trein kwamen om het leven.
- Haarlem 1942: Bij een treinbotsing in Haarlem kwam één persoon om het leven.
Andere ongevallen in de buurt
- Berghem 1959 (7 km): Tussen Oss en Berghem reed een vrachtwagen met een dragline zich vast op een overweg en werd geramd door een goederentrein, waarvan twee locomotieven en vijftien wagens ontspoorden. De machinist raakte licht gewond.
- Oss 1942 (10 km): Bij station Oss botste een vertrekkende reizigerstrein op een tegemoetkomende locomotief. Er vielen geen gewonden.
- Oss 2018 (11 km): Op een overweg bij station Oss West werd een Stint, een soort elektrische bakfiets, aangereden door een trein. Vier kinderen kwamen om het leven. De remmen van de Stint hadden dienst geweigerd bij het naderen van de overweg.
- Nijmegen 1979 (12 km): Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Dodewaard 1975 (14 km): Bij Dodewaard reden twee goederentreinen achter op elkaar. Beide treinen reden in de richting Rotterdam. Eén machinist raakte gewond.
- Geffen 1993 (14 km): Bij Geffen botste een reizigerstrein tegen een overstekende vrachtwagen. De trein ontspoorde waardoor een passagier om het leven kwam. Ook de vrachtwagenchauffeur overleefde het ongeluk niet.
- Nijmegen 1935 (15 km): In Nijmegen botsten twee reizigerstreinen tegen elkaar door een verkeerde wisselstand. Er vielen geen gewonden.
- Vork 1918 (17 km): Bij station Vork, tussen Arnhem en Nijmegen, botsten twee goederentreinen op elkaar. Drie personeelsleden kwamen om het leven.
- Sint Hubert 1926 (17 km): Tussen Haps en Mill bezweek de spoorbrug over de Raam het onder het gewicht van een passagierstrein. De locomotief kwam in het water terecht, maar er vielen geen gewonden. De brug had het begeven door het hoge water na de overstroming van de Maas.
- Tiel 1916 (19 km): Bij station Tiel botsten twee goederentreinen frontaal op elkaar, waarbij een remmer om het leven kwam. Een van de treinen bleek door een onveilig sein te zijn gereden.