Tussen Groesbeek en Kranenburg botste een trein met Engelse verlofgangers op een losse locomotief, die in tegengestelde richting reed. De machinist en de conducteur van de trein kwamen om het leven.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Eijsden 1953: Op het emplacement van Eijsden botste een rangerende locomotief tegen een stilstaande reizigerstrein. Er vielen vijf gewonden.
- Halfweg 1944: Bij Halfweg reed een Duitse werkliedentrein uit Amsterdam in op een goederentrein uit Haarlem. Er vielen naar schatting 35 doden en 15 gewonden.
- Europoort 1987: In de Rotterdamse Europoort reden twee diesellocomotieven frontaal op elkaar. Een van de locomotieven trok een wagen met methylchloride. Beide machinisten en een rangeerder raakten gewond.
- Haarlem 1942: Bij een treinbotsing in Haarlem kwam één persoon om het leven.
- Heerde 1947: Bij station Heerde botste een reizigerstrein op een stilstaande goederentrein. Er vielen zes gewonden.
- Lage Zwaluwe 1881: In Lage Zwaluwe botste een sneltrein op een stilstaande goederentrein. Een conducteur kwam om het leven.
- Haarlem 1984: Op station Haarlem botste een motorpost frontaal op een diesellocomotief.
- Heiloo 1958: Op station Heiloo botste een lege trein achter op een stilstaande trein. Er vielen geen gewonden. De stationschef werd veroordeeld tot honderd gulden boete of 25 dagen hectenis voor zijn aandeel in het ongeluk.
- Leiden 2010: Op station Leiden botste een reizigerstrein op een stilstaande trein. Er vielen twintig gewonden.
- Roosendaal 2004: Op het station van Roosendaal botste een reizigerstrein op een rangerende locomotief. Er vielen tientallen gewonden. Na onderzoek bleek dat de machinist van de reizigerstrein twee seinen had gemist.
Andere ongevallen in de buurt
- Molenhoek 1995 (6 km): Bij Molenhoek werden tijdens werkzaamheden drie baanwerkers aangereden door een reizigerstrein die met hoge snelheid passeerde.
- Nijmegen 1963 (11 km): Op station Nijmegen botste een rangerende trein tegen een stilstaande reizigerstrein. Beide treinen werden deels uit de rails gedrukt, maar er raakte niemand gewond.
- Nijmegen 1935 (11 km): In Nijmegen botsten twee reizigerstreinen tegen elkaar door een verkeerde wisselstand. Er vielen geen gewonden.
- Beugen 1940 (11 km): Bij Beugen botsten twee treinen frontaal op elkaar. Zes passagiers kwamen om het leven. Een van de twee treinen had een stoptonend sein gemist.
- Nijmegen 1979 (11 km): Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Sint Hubert 1926 (15 km): Tussen Haps en Mill bezweek de spoorbrug over de Raam het onder het gewicht van een passagierstrein. De locomotief kwam in het water terecht, maar er vielen geen gewonden. De brug had het begeven door het hoge water na de overstroming van de Maas.
- Vork 1918 (16 km): Bij station Vork, tussen Arnhem en Nijmegen, botsten twee goederentreinen op elkaar. Drie personeelsleden kwamen om het leven.
- Zevenaar 1902 (17 km): Bij station Zevenaar ontspoorde een goederentrein omdat er tijdens het passeren een wissel werd omgelegd. De wisselwachter bleek te diep in het glaasje te hebben gekeken.
- Elst 1954 (17 km): Op station Elst reed een sneltrein in op een stilstaande stoptrein. Zes reizigers kwamen om het leven. De botsing was veroorzaakt door een verkeerde wisselstand, omdat een trekdraad van de wisselbediening was gebroken.
- Zevenaar 2011 (17 km): Bij Zevenaar botste een internationale trein op een goederentrein. Er vielen geen gewonden, maar de schade was aanzienlijk. De botsing was veroorzaakt door koperdiefstal.