Op het emplacement van Eijsden botste een rangerende locomotief tegen een stilstaande reizigerstrein. Er vielen vijf gewonden.
Bronnen
- "Locomotief botste tegen stilstaande trein" (Het Vaderland, vrijdag 2 januari 1953)
Vergelijkbare ongevallen
- Gouda 1951: Op station Gouda botste een sneltrein op een stilstaande trein. De machinist en een passagier kwamen om het leven. De machinist zou niet op tijd hebben kunnen remmen.
- Warmond 1980: Nabij Warmond botste een werktrein op een stilstaande zandtrein. Brokstukken van beide treinen kwamen terecht op de nevensporen, waar een Intercity en een stoptrein op in reden. De Intercity ontspoorde en kwam in een sloot terecht.
- Schiedam 1856: In de late avond botste de laatste trein van Schiedam naar Den Haag op een voorganger, die was gestopt op de vrije baan. Drie mensen kwamen om het leven.
- Breukelen 1920: Bij station Breukelen botsten twee reizigerstreinen met elkaar. Eén reiziger kwam om het leven. Een van de machinisten had door gebrek aan wegbekendheid een onveilig sein gemist.
- Rotterdam 1952: Bij Pernis reden twee reizigerstreinen achter op elkaar. Er vielen twee doden en tientallen gewonden. De achterste trein had te hard gereden.
- Nijmegen 1979: Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Maarssen 1868: Tussen Breukelen en Maarssen reed een goederentrein in volle vaart achterop een sneltrein, die stilstond wegens een defect. Eén passagier kwam om het leven.
- Heerlen 1955: Bij Heerlen reden twee reizigerstreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen doden, maar wel tientallen gewonden. Het ongeluk was veroorzaakt door een seinmonteur, die een sein ten onrechte op veilig had gezet.
- De Horst 1945: Tussen Groesbeek en Kranenburg botste een trein met Engelse verlofgangers op een losse locomotief, die in tegengestelde richting reed. De machinist en de conducteur van de trein kwamen om het leven.
- Haarlem 1942: Bij een treinbotsing in Haarlem kwam één persoon om het leven.
Andere ongevallen in de buurt
- Eijsden 1923 (1 km): Tussen Eijsden en Visé (België) botste een personentrein achterop een goederentrein, waarbij een remmer om het leven kwam. De oorzaak was onachtzaamheid van het stationspersoneel in Eijsden.
- Gronsveld 1945 (4 km): Bij Gronsveld reden twee Amerikaanse militaire treinen achter op elkaar. Een tegentrein reed op de brokstukken in. Er vielen één dode en tientallen gewonden.
- Maastricht 2006 (9 km): Op station Maastricht botste een reizigerstrein op een andere, stilstaande trein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist verklaarde een black-out te hebben gehad, waardoor hij niet had geremd bij het combineren van de treinen.
- Maastricht 2007 (9 km): Op station Maastricht reed een Intercity door een stootjuk en ramde een perron. Er vielen vijf gewonden.
- Houthem 2009 (13 km): Dit ongeval is nog niet beschreven
- Simpelveld 1910 (20 km): Bij station Simpelveld botste een goederentrein op een stootjuk. De machinist kwam om het leven.
- Nuth 1914 (21 km): Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
- Nuth 1921 (21 km): Bij station Nuth botsten twee losse locomotieven op elkaar. Eén machinist kwam om het leven, drie andere personeelsleden raakten gewond. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat een van de locs een veilig sein kreeg terwijl een wissel verkeerd lag.
- Heerlen 1955 (23 km): Bij Heerlen reden twee reizigerstreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen doden, maar wel tientallen gewonden. Het ongeluk was veroorzaakt door een seinmonteur, die een sein ten onrechte op veilig had gezet.
- Susteren 1950 (34 km): Bij Susteren botste een sneltrein uit Amsterdam achterop een stilstaande kolentrein. Vijf wagens van de kolentrein werden vernietigd, in de reizigerstrein ontstond brand en een vierwagenstel brandde volledig uit. De machinist en de conducteur van de sneltrein raakten lichtgewond.