Simpelveld 1910
donderdag 8 december 1910
Simpelveld (Limburg)
aanrijding object, ontsporing
door materieeldefect, snelheid
1 doden, 1 gewonden
Bij station Simpelveld botste een goederentrein op een stootjuk. De machinist kwam om het leven.
en goederentrein uit de richting Bocholz reed, doordat het spoor heuvelaf liep, met hoge snelheid station Simpelveld binnen. De remmen van de trein bleken te weigeren en de trein schoot voorbij het station door een stootjuk en stortte zes meter naar beneden. De machinist was op slag dood, de stoker wist zich te redden door van de locomotief te springen.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Hoek van Holland 1914: Op station Hoek van Holland weigerden de remmen van een binnenkomende reizigerstrein, die daarop door het stootjuk reed en het stationsgebouw inreed. In het gebouw raakten drie mensen gewond, op de trein liep de hoofdconducteur lichte verwondingen op.
- Zandvoort 1928: Op station Zandvoort reed een trein door het stootjuk in en ramde het stationsgebouw. Er kwamen twee mensen om het leven.
- Vlissingen 1899: Op station Vlissingen schoot een trein door het stootjuk heen en boorde zich in het stationsgebouw. Er vielen drie doden.
- Meppel 1949 (april): Een op drift geraakte goederentrein reed bij station Meppel door een stootjuk en belandde in het water. Er vielen geen gewonden.
- Amersfoort 1942: Op station Amersfoort schoot de trein uit Amsterdam door het stootjuk, doordat de remmen niet goed werkten. De locomotief vernielde een muurtje en kwam bij de trap tot stilstand. Eén reiziger werd geraakt door de instortende stationskap en raakte gewond.
- Acht 1961: Bij Acht ontspoorde een goederentrein met gevaarlijke stoffen. Er raakte niemand gewond, maar de infrastructuur raakte zwaar beschadigd. De oorzaak van de ontsporing was een defect aan een van de wagens.
- Sloterdijk 1951: Bij station Sloterdijk ontspoorde en kantelde een reizigerstrein, door een defecte wielband. De materiële schade was groot, maar er vielen nauwelijks gewonden.
- Woerden 1936 (april): Bij Woerden ontspoorde een reizigerstrein door een defect aan een wiel. Er vielen drie gewonden.
- Borne 2013: In Borne ontspoorde een goederentrein door een defect aan een wiel. Door de ontspoorde trein raakte het spoor over een lengte van vier kilometer beschadigd.
- Barneveld 1963: Bij Barneveld ontspoorde een goederentrein door een warmgelopen aspot. Er ontstond een enorme ravage en de schade aan het spoor bedroeg minstens fl. 600.000.
Andere ongevallen in de buurt
- Heerlen 1955 (7 km): Bij Heerlen reden twee reizigerstreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen doden, maar wel tientallen gewonden. Het ongeluk was veroorzaakt door een seinmonteur, die een sein ten onrechte op veilig had gezet.
- Nuth 1914 (12 km): Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
- Nuth 1921 (12 km): Bij station Nuth botsten twee losse locomotieven op elkaar. Eén machinist kwam om het leven, drie andere personeelsleden raakten gewond. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat een van de locs een veilig sein kreeg terwijl een wissel verkeerd lag.
- Houthem 2009 (14 km): Dit ongeval is nog niet beschreven
- Gronsveld 1945 (18 km): Bij Gronsveld reden twee Amerikaanse militaire treinen achter op elkaar. Een tegentrein reed op de brokstukken in. Er vielen één dode en tientallen gewonden.
- Maastricht 2006 (19 km): Op station Maastricht botste een reizigerstrein op een andere, stilstaande trein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist verklaarde een black-out te hebben gehad, waardoor hij niet had geremd bij het combineren van de treinen.
- Maastricht 2007 (19 km): Op station Maastricht reed een Intercity door een stootjuk en ramde een perron. Er vielen vijf gewonden.
- Eijsden 1953 (20 km): Op het emplacement van Eijsden botste een rangerende locomotief tegen een stilstaande reizigerstrein. Er vielen vijf gewonden.
- Eijsden 1923 (21 km): Tussen Eijsden en Visé (België) botste een personentrein achterop een goederentrein, waarbij een remmer om het leven kwam. De oorzaak was onachtzaamheid van het stationspersoneel in Eijsden.
- Susteren 1950 (27 km): Bij Susteren botste een sneltrein uit Amsterdam achterop een stilstaande kolentrein. Vijf wagens van de kolentrein werden vernietigd, in de reizigerstrein ontstond brand en een vierwagenstel brandde volledig uit. De machinist en de conducteur van de sneltrein raakten lichtgewond.