Tussen Herkenbosch en de Duitse grens reed een losse-loctrein frontaal op een tegenmoetkomende goederentrein. Beide machinisten kwamen om het leven.
ij Herkenbosch reed een trein, bestaande uit zes Franse locomotieven door een onveilig sein, het enkelsporig baanvak richting Duitsland op. Vlak voor de grens botste de trein frontaal op een goederentrein van de andere kant. In de ravage kwamen beide machinisten om het leven. Drie anderen raakten zwaar gewond.
Bronnen
- "Het noodlottige spoorwegongeluk bij Roermond" (De Volkskrant, dinsdag 19 november 1940)
Vergelijkbare ongevallen
- Amersfoort 2006: Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Amsterdam 2004: Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
- Arnhem 2006: Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Breda 1894: Bij Breda botsten twee goederentreinen op elkaar. Er vielen twee doden.
- Ede 1926
- Delft 1941 (juni): Op station Delft reed een trein uit Rotterdam in op een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (augustus): Op station Delft botste een rangeertrein op een goederentrein uit Den Haag, die door een onveilig sein was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Maarn 1939: Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
- Leidschendam 1938: Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- Nuth 1914: Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
Andere ongevallen in de buurt
- Roermond 1942 (9 km): Op station Roermond werd door de seinwachter een verkeerd sein bediend, waardoor trein 7005 ontspoorde en in de rivier Roer belandde.
- Roermond 1913 (9 km): Op station Roermond botsten twee goederentreinen door een verkeerde wisselstand op elkaar. Twee remmers van een van de treinen kwamen om het leven.
- Roermond 2003 (10 km): Op station Roermond botste een reizigerstrein frontaal op een goederentrein. Tientallen reizigers raakten gewond, de machinist bleek door een hartinfarct een rood sein te zijn gepasseerd en overleefde het ongeluk niet.
- Haelen 1992 (14 km): Bij Haelen reed een Intercity in op een vrachtwagen, die stilstond op een overweg. De trein ontspoorde en er vielen vier gewonden.
- Haelen 1955 (14 km): Bij Haelen ontspoorde een reizigerstrein op een wissel, dat door de hitte was uitgezet. Ondanks de grote ravage vielen er slechts twee lichtgewonden.
- Baexem 1967 (18 km): Op een overweg bij Baexem werd een vrachtwagen aangereden door een trein. Drie mensen kwamen om het leven.
- Susteren 1950 (20 km): Bij Susteren botste een sneltrein uit Amsterdam achterop een stilstaande kolentrein. Vijf wagens van de kolentrein werden vernietigd, in de reizigerstrein ontstond brand en een vierwagenstel brandde volledig uit. De machinist en de conducteur van de sneltrein raakten lichtgewond.
- Venlo 1967 (24 km): In Venlo werd op een viaduct een locomotief in de zijkant geramd door een goederentrein. De locomotief rolde van het talud af en sleepte in zijn val een bovenleidingportaal mee. De rangeerder op de loc raakte lichtgewond.
- Venlo 1963 (24 km): In Venlo ging een opgestelde locomotief aan de rol omdat de handrem niet goed was vastgezet. De loc reed van een in aanbouw zijnde brug af en landde op een lager gelegen fietspad, waar hij net twee passerende fietsers miste.
- Blerick 1931 (26 km): Bij Blerick werd een autobus aangereden door een trein. Drie inzittenden van de bus kwamen om het leven, twaalf anderen raakten zwaargewond. Het ongeluk was veroorzaakt doordat de bomen niet gesloten waren.