Leidschendam 1940
maandag 16 december 1940
Leidschendam (Zuid-Holland)
ontsporing, botsing trein-trein
1 doden, 1 gewonden
Bij Leidschendam botste een reizigerstrein in volle vaart op een ontspoorde goederentrein. De machinist van de reizigerstrein kwam om het leven.
an een kolentrein met 50 wagens, die uit Den Haag richting Utrecht reed, ontspoorden bij Leidschendam de laatste vijftien wagens. De sneltrein Amsterdam-Den Haag reed op de ontspoorde wagens in en ontspoorde.
De voorste bak van de sneltrein schoof van de spoorbaan af en kwam met de cabine in de modder tot stilstand. De machinist was op slag dood.
Bronnen
- "Hevige botsing tusschen sneltrein en kolentrein" (De Maasbode, maandag 16 december 1940)
Vergelijkbare ongevallen
- Nijkerk 1973: Een goederentrein ontspoorde tussen Nijkerk en Putten en vernielde kilometers aan spoor. Twee tegentreinen die de baan moesten schouwen, botsten achterop elkaar. Er vielen geen slachtoffers.
- Woerden 1936 (oktober): Bij Woerden ontspoorde een reizigerstrein, waarna een goederentrein op de rijtuigen inreed. Er vielen twee doden. De ontsporing was veroorzaakt door een te hoge snelheid.
- Warmond 1980: Nabij Warmond botste een werktrein op een stilstaande zandtrein. Brokstukken van beide treinen kwamen terecht op de nevensporen, waar een Intercity en een stoptrein op in reden. De Intercity ontspoorde en kwam in een sloot terecht.
- Breukelen 1920: Bij station Breukelen botsten twee reizigerstreinen met elkaar. Eén reiziger kwam om het leven. Een van de machinisten had door gebrek aan wegbekendheid een onveilig sein gemist.
- Nijmegen 1979: Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Amsterdam 2005 (10 juni): Op Amsterdam Centraal ontspoorde een lege kolentrein. Vier dagen eerder waren beveiligingskabels beschadigd bij een andere ontsporing. Doordat deze niet veilig waren gerepareerd, kon de kolentrein een wissel berijden dat in een verkeerde stand lag.
- Halfweg 1966: Bij Halfweg ontspoorde een trein, die met 100 km/h door een wissel reed waar maar 45 km/h was toegestaan. De trein raakte drie bovenleidingportalen en kwam naast het talud terecht. Er vielen dertien gewonden, waarvan twee ernstig. De machinist werd veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf.
- Ede 1971: Bij Ede ontspoorden vijftien wagens van een lege ertstrein, waarschijnlijk door een te hoge snelheid. Het spoor en vijf bovenleidingportalen werden vernield.
- Rotterdam 1980: Bij Rotterdam ontspoorde een reizigerstrein omdat de machinist te snel over een wissel reed. De trein ramde twee pijlers van een viaduct, maar er vielen geen slachtoffers.
- Oldebroek 1955: Bij Legerplaats Oldebroek ontspoorde een militaire trein met verlofgangers. In de ravage en de brand kwamen twee militairen om het leven. Het ongeluk was veroorzaakt doordat een wissel met te hoge snelheid werd bereden.
Andere ongevallen in de buurt
- Leidschendam 1852 (0 km): Tussen Voorschoten en Den Haag ontspoorde een reizigerstrein, doordat de dwarsliggers van het spoor verrot waren. De locomotief belandde in een sloot en een wagon werd verbrijzeld. Er vielen twee gewonden.
- Leidschendam 1948 (1 km): Bij Leidschendam ontspoorde een reizigerstrein als gevolg van spoorspatting. De tegentrein uit Amsterdam botste tegen de ontspoorde trein. Er vielen geen gewonden.
- Voorschoten 2023 (2 km): Bij station Voorschoten botste een goederentrein op een bouwkraan, die werd gebruikt bij werkzaamheden aan het spoor. Een tegenmoetkomende reizigerstrein botste daarna op de brokstukken van de kraan, ontspoorde en kwam naast het spoor in een weiland terecht. De kraanmachinist kwam om het leven, in de reizigerstrein vielen tientallen gewonden.
- Leidschendam 1938 (4 km): Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- De Vink 1926 (4 km): Ten zuiden van halte De Vink, nabij Leiden, ontspoorde een sneltrein. Een deel van de wagens belandde in de sloot, waarbij vier mensen om het leven kwamen. De ontsporing was veroorzaakt door een slechte toestand van de baan.
- Den Haag 1943 (6 km): Nabij station Den Haag Laan van Nieuw-Oost Indië ontspoorden een aantal rijtuigen van trein 1107. Er kwam één persoon om het leven.
- Leiden 1965 (6 km): In Leiden schampte een trein een schip, dat te dicht bij de brug over de Oude Rijn lag. Er vielen geen gewonden, maar zowel de trein als het schip raakten beschadigd.
- Voorburg 2020 (6 km): Vlak na vertrek uit Den Haag Centraal ontspoorde een reizigerstrein. De ontsporing veroorzaakte grote schade aan het spoor en werd veroorzaakt door een defect aan het remsysteem van de trein.
- Nootdorp 2003 (6 km): In Nootdorp werd een lijnbus aangereden door een reizigerstrein. De bus was stilgevallen op de overweg door een mankement. Er vielen geen gewonden.
- Nootdorp 2002 (6 km): Bij Nootdorp viel een lijnbus stil op een overweg en werd aangereden door een reizigerstrein. Er vielen geen slachtoffers.