Bij station Delft ontspoorde een reizigerstrein omdat een draaibrug niet goed gesloten was. Een paar reizigers belandden in het water, maar niemand raakte ernstig gewond. De brugwachter werd ontslagen.
e passagierstrein uit Amsterdam ontspoorde bij aankomst toen deze de ijzeren brug passeerde. De locomotief en twee goederenwagons raakten uit de rails. Enkele passagiers kneuzingen op en een aantal personen kwamen in het water terecht toen ze uit de trein stapten. Hulp was snel ter plaatse, in de vorm van een locomotief met hulptroepen die uit Den Haag naar Delft werd gezonden.
De dag na het ongeluk werd de brugwachter van de betreffende brug uit zijn functie gezet. Door vermeende nalatigheid kreeg hij de schuld van het ongeluk.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Heerenveen 1869: Bij station Heerenveen zakte een reizigerstrein door een beweegbare brug. Er vielen enkele gewonden.
- Warmond 1843: Op 10 maart 1843 vond het eerste fatale spoorwegongeval van Nederland plaats. Op de brug over de Leede ontspoorde een locomotief van de HIJSM, waarbij de machinist om het leven kwam.
- Meeden-Muntendam 1939: Bij station Meeden-Muntendam reed een rangeerlocomotief een geopende brug in en landde op een passerend schip. Er vielen geen gewonden.
- Zaandam 1939: Op station Zaandam werd een lege reizigerstrein achteruit het bruggat van de openstaande brug over de Papenpadsloot in gereden. De achterste rijtuigen kwamen op een passerende schuit en tegen de brug tot stilstand. Er vielen geen gewonden.
- Nieuwerkerk aan den IJssel 1899: Bij Nieuwerkerk aan den IJssel reed een trein een geopende brug in. De stoker raakte lichtgewond.
- Nieuwerbrug aan den Rijn 1902: Bij Nieuwerbrug aan den Rijn reed een trein in het gat van een geopende brug. De conducteur kwam om het leven.
- Nijezijl 1944: Bij Nijezijl reed een 'Duitse trein' tegen de geopende spoorbrug over de Wijmerts aan. De machinist en zijn leerling kwam om het leven.
- Veendam 1987: Bij het rangeren van een trein, ging een stilstaande locomotief aan de rol en reed het bruggat van het Oosterdiep in. Er vielen geen gewonden.
- Veendam 1988: In Veendam reed een trein bij het rangeren het bruggat van een geopende spoorbrug in. Er vielen geen gewonden.
- Ede 1944: In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog ontspoorde bij Ede een trein met Duitse militairen, nadat verzetsleden het spoor hadden gesaboteerd. Er vielen 15 doden onder de inzittenden.
Andere ongevallen in de buurt
- Rijswijk 1927 (1 km): Tussen Rijswijk en delft botsten twee reizigerstreinen op elkaar, doordat een seinwachter een wissel verkeerd had bediend. Er vielen tientallen gewonden.
- Delft 1941 (augustus) (1 km): Op station Delft botste een rangeertrein op een goederentrein uit Den Haag, die door een onveilig sein was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (juni) (2 km): Op station Delft reed een trein uit Rotterdam in op een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Rijswijk 1980 (2 km): BIj Rijswijk werd een aanhangwagen geramd door twee reizigerstreinen, waarvan er een vervolgens ontspoorde. Vijf voetgangers bij de overweg raakten lichtgewond door rondvliegende brokstukken.
- Delft 1941 (december) (2 km): Ten zuiden van station Delft reed een goederentrein door een onveilig sein, waardoor de trein op een kopspoor terecht kwam. De trein reed door het stootjuk en kwam in de tuin van de blokwachterswoning tot stilstand. De hoofdgeleider raakte lichtgewond.
- Nootdorp 2002 (5 km): Bij Nootdorp viel een lijnbus stil op een overweg en werd aangereden door een reizigerstrein. Er vielen geen slachtoffers.
- Nootdorp 2003 (5 km): In Nootdorp werd een lijnbus aangereden door een reizigerstrein. De bus was stilgevallen op de overweg door een mankement. Er vielen geen gewonden.
- Voorburg 2020 (6 km): Vlak na vertrek uit Den Haag Centraal ontspoorde een reizigerstrein. De ontsporing veroorzaakte grote schade aan het spoor en werd veroorzaakt door een defect aan het remsysteem van de trein.
- Den Haag 1949 (6 km): Aan de oostkant van Den Haag Hollands Spoor ontspoorde een rangerende trein, doordat een wissel onder de trein werd bediend. De trein ramde aan steunpilaar van een seinbrug, die daardoor over de gehele breedte van het emplacement naar beneden kwam. Er vielen geen gewonden.
- Den Haag 1961 (6 km): Bij station Den Haag Centraal ontspoorde de achterste bak van de trein uit Leeuwarden, omdat een wisselwachter een wissel te vroeg omlegde. De trein kwam tot stilstand tegen een opgestelde dieseltrein. Er vielen geen gewonden.