Op station Ede reed een trein uit Amersfoort door een rood sein en botste tegen de sneltrein Arnhem-Utrecht. Twee reizigers en een machinist raakten gewond.
Bronnen
- "Treinbotsing bij Ede" (De Tijd, maandag 16 mei 1938)
Vergelijkbare ongevallen
- Amersfoort 2006: Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Amsterdam 2004: Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
- Arnhem 2006: Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Breda 1894: Bij Breda botsten twee goederentreinen op elkaar. Er vielen twee doden.
- Ede 1926
- Delft 1941 (juni): Op station Delft reed een trein uit Rotterdam in op een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (augustus): Op station Delft botste een rangeertrein op een goederentrein uit Den Haag, die door een onveilig sein was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Maarn 1939: Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
- Leidschendam 1938: Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- Nuth 1914: Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
Andere ongevallen in de buurt
- Ede-Wageningen 1949 (0 km): Bij station Ede-Wageningen ontspoorde door een materieeldefect een goederentrein, die daarop deels in brand vloog.
- Ede 1926 (0 km)
- Ede 1971 (2 km): Bij Ede ontspoorden vijftien wagens van een lege ertstrein, waarschijnlijk door een te hoge snelheid. Het spoor en vijf bovenleidingportalen werden vernield.
- Ede 1885 (3 km): Tussen Ede en Veenendaal ontspoorde de sneltrein uit Arnhem. Een conducteur kwam om het leven.
- Ede 1944 (4 km): In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog ontspoorde bij Ede een trein met Duitse militairen, nadat verzetsleden het spoor hadden gesaboteerd. Er vielen 15 doden onder de inzittenden.
- Veenendaal 2002 (5 km): In Veenendaal botste een internationale trein op een auto en de oplegger van een vrachtwagen. De bestuurder van de auto kwam daarbij om het leven. Twee wagens van de trein ontspoorden en er ontstond brand in de locomotief. Het ongeluk werd veroorzaakt door een fout bij werkzaamheden aan de overweginstallatie, waardoor deze niet in werking trad bij het naderen van de trein.
- Veenendaal 1865 (7 km): Op station Veenendaal botste een reizigerstrein op een rangerende goederentrein. Er vielen tien lichtgewonden. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat een seinlicht was gedoofd.
- Lunteren 1981 (7 km): Op station Lunteren wist een machinist, door de gladde rails, zijn trein niet op tijd voor een rood sein te stoppen. De trein gleed door en botste frontaal op een tegemoetkomende trein. Er vielen zes lichtgewonden.
- Wolfheze 1949 (9 km): Bij Wolfheze reed een militaire trein door een stootjuk. Een andere reizigerstrein reed op de wrakstukken in. Er vielen vier gewonden.
- Dodewaard 1975 (12 km): Bij Dodewaard reden twee goederentreinen achter op elkaar. Beide treinen reden in de richting Rotterdam. Eén machinist raakte gewond.